PGGM doet moeilijk over partnerpensioen, wat nu?

• Aned

Omdat ik zelf niet goed weet om de vraag kort en concreet te stellen zet ik hieronder een en ander uit.

Mijn moeder is ruim 21 jaar samen geweest met haar man, laatste 5,3 jaar gehuwd. Beide zijn eerder gehuwd geweest en stiefvader wilde mijn moeder verzorgd achterlaten en besloot alsnog in het huwelijksbootje te stappen.

De ex-echtenote van mijn stiefvader is ca. 20 jaar geleden overleden. Mijn stiefvader is in zomer 2008 overleden na een lang ziektebed van bijna anderhalf jaar ziekenhuis.

Mijn stiefvader heeft één kind die altijd tegen de relatie/het huwelijk is geweest, dit detail goed onthouden.

Mijn stiefvader heeft alles geregeld, tot het partnerpensioen aan toe.

Nu zegt PGGM:

- mijn moeder heeft GEEN recht op pensioen.. is voor zijn ex.

= maar ex is al 20 jaar overleden; zij hadden daar geen bericht van ontvangen, of mijn moeder het overlijdensbewijs wilde opsturen. Ze heeft hiervoor kosten gemaakt om de akte van overlijden op te vragen bij de gemeente en dit verzonden naar PGGM. De gemeente keek raar op van dit verzoek en heeft zelfs PGGM opgebeld.

Toen zei PGGM:

- de akte was overbodig

- mijn moeder heeft recht op een heel klein deel… gedurende 5 jaren. Daarna houdt het op. Reden: omdat ex-partner niet zou zijn afgemeld.

Later weer:

- Mijn moeder heeft geen recht op 70%, maar van deze 70% maar 40%. Reden: onbekend.

Dan komen we achter het volgende:

- Zoon uit eerste huwelijk van mijn stiefvader heeft PGGM gebeld met het verzoek dat het pensioen op zijn rekening moet worden uitgekeerd. Dit heeft hij gelukkig niet kunnen bewerkstelligen. Detail: zoon heeft ten tijde van ziekte zijn vader onder curatele laten stellen (hij wilde zelf als curator benoemd worden); gezien dat zoon en mijn moeder het al 20 jaar niet goed kunnen vinden, stemde de rechtbank toe met een onafhankelijke curator….. hoger beroep was aangevraagd wegens grove fouten en informatie toen mijn stiefvader overleed.

Toch lukt het niemand om mijn moeder het juiste partnerpensioen te laten ontvangen; zelfs de notaris niet met testament.

PGGM wil niet zwart op wit zetten dat deze zoon heeft gebeld en weten nu ineens van niets. Ook op brieven reageren ze niet.

Inmiddels heeft een ander zich gebogen over het verhaal…. Naar blijkt is er een aantekening gemaakt achter de naam van mijn moeder, dat ze gescheiden zouden zijn van tafel en bed. Dit zou zoon dan bewerkstelligt hebben om mijn moeder te blijven dwarsbomen…..

Wat kunnen wij doen, behalve een stap naar de rechtbank om PGGM wakker te schudden dat hier echt iets niet goed gaat?

• Verdwelt

Hoi Aned,

Eigenlijk heb ik maar 1 advies. Als je in dit soort zaken er niet uit komt is er een instantie voor consumenten die deze zaken behartigen en “bindende” uitspraken kunnen doen. Ga hiervoor naar de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Deze kan je kosteloos vragen om de zaak te beoordelen.

Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan is er een nog hoger orgaan om te reclameren.

Op onderstaande link kan je daarvoor terecht voor het adres en meer info.

Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (KiFiD)

Succes,

Verdwelt

• E.Toes

Ombudsman pensioenen is wellicht ook een goed idee. Ik vind het raar dat PGGM aangeeft dat er alleen recht is op de laatste 5 jaar (vanaf datum huwelijk), terwijl er sprake is van een langere samenleving.

Dit kan komen omdat er in de eerste 16 jaar geen samenwoning was of omdat er geen sprake was van een samenlevingscontract. Dat laatste is overigens niet in alle geval noodzakelijk, als er kan worden aangetoond dat er duurzaam samengewoont is kan het partnerpensioen over die periode nog steeds toegekend worden.

Trouwens, het lijkt mij dat PGGM gewoon aangesloten is bij het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) en dus overlijdens automatisch ontvangt. (ook van partners). Zelfs wanneer dat niet het geval is hebben zij genoeg aan een overlijdensakte om alsnog met terugwerkende kracht het overlijden in het systeem door te voeren.

PGGM mag niet weigeren om informatie op papier te zetten. Uw moeder is in juridische zin partner geweest van uw stiefvader en zij dus het recht om vragen te stellen over zijn pensioen na zijn overlijden.

Het kan ook niet zijn dat PGGM de kwestie op “verjaren” gaat gooien, dit omdat er een meldingsplicht is en had het overlijden toentertijd doorgegeven moeten worden (even vanuit het perspectief van PGGM gezien, ik zeg niet dat uw stiefvader of uw moeder een fout gemaakt heeft).

Uw stiefbroer mag niet aan PGGM vragen om het partnerpensioen over te maken op zijn rekening omdat hij simpelweg geen rechthebbende is.

De notaris kan u opzich niet helpen bij de bepaling van het partnerpensioen, ook niet met een testament. Je kan pensioen niet testamentair regelen.

U geeft aan dat uw broer bewerkstelligd heeft dat PGGM denkt dat uw stiefvader en moeder gescheiden van tafel en bed leefden , dit zou mij bevreemden.. er moet altijd bewijs van een dergelijke situatie overhandigd worden, vanuit het GBA of vanuit een gerechterlijke uitspraak o.i.d. Een scheiding (op wat voor een manier dan ook) doorvoeren op basis van een telefoontje zou duiden op nalatigheid van PGGM.

Ik ben het eens met Verdwelt dat, als PGGM blijft weigeren een en ander duidelijk op papier te zetten, u de situatie aan de KiFiD of Ombudsman Pensioenen moet voorleggen. (Volgens mij is dat bij beide instanties gratis).

(Mijns inziens is het beter om eerst naar de ombudsman pensioenenen te gaan, maar dat besluit kunt u zelf nemen).

• Verdwelt

Aned,

De ombudsman pensioenen kan gewoon worden aangeschreven via het KiFiD. Dit als aanvulling op de reactie van heer Toes.

De ombudsman pensioenen is dus niet een apart traject, maar valt onder deze instantie indien u een klacht wil deponeren aangaande een verzekeraar.

Verdwelt.

• Aned

Dank jullie wel voor jullie reacties. Het biedt mijn moeder perspectief om verder te gaan!