Omdat ik zelf niet goed weet om de vraag kort en concreet te stellen zet ik hieronder een en ander uit.
Mijn moeder is ruim 21 jaar samen geweest met haar man, laatste 5,3 jaar gehuwd. Beide zijn eerder gehuwd geweest en stiefvader wilde mijn moeder verzorgd achterlaten en besloot alsnog in het huwelijksbootje te stappen.
De ex-echtenote van mijn stiefvader is ca. 20 jaar geleden overleden. Mijn stiefvader is in zomer 2008 overleden na een lang ziektebed van bijna anderhalf jaar ziekenhuis.
Mijn stiefvader heeft één kind die altijd tegen de relatie/het huwelijk is geweest, dit detail goed onthouden.
Mijn stiefvader heeft alles geregeld, tot het partnerpensioen aan toe.
Nu zegt PGGM:
- mijn moeder heeft GEEN recht op pensioen.. is voor zijn ex.
= maar ex is al 20 jaar overleden; zij hadden daar geen bericht van ontvangen, of mijn moeder het overlijdensbewijs wilde opsturen. Ze heeft hiervoor kosten gemaakt om de akte van overlijden op te vragen bij de gemeente en dit verzonden naar PGGM. De gemeente keek raar op van dit verzoek en heeft zelfs PGGM opgebeld.
Toen zei PGGM:
- de akte was overbodig
- mijn moeder heeft recht op een heel klein deel… gedurende 5 jaren. Daarna houdt het op. Reden: omdat ex-partner niet zou zijn afgemeld.
Later weer:
- Mijn moeder heeft geen recht op 70%, maar van deze 70% maar 40%. Reden: onbekend.
Dan komen we achter het volgende:
- Zoon uit eerste huwelijk van mijn stiefvader heeft PGGM gebeld met het verzoek dat het pensioen op zijn rekening moet worden uitgekeerd. Dit heeft hij gelukkig niet kunnen bewerkstelligen. Detail: zoon heeft ten tijde van ziekte zijn vader onder curatele laten stellen (hij wilde zelf als curator benoemd worden); gezien dat zoon en mijn moeder het al 20 jaar niet goed kunnen vinden, stemde de rechtbank toe met een onafhankelijke curator….. hoger beroep was aangevraagd wegens grove fouten en informatie toen mijn stiefvader overleed.
Toch lukt het niemand om mijn moeder het juiste partnerpensioen te laten ontvangen; zelfs de notaris niet met testament.
PGGM wil niet zwart op wit zetten dat deze zoon heeft gebeld en weten nu ineens van niets. Ook op brieven reageren ze niet.
Inmiddels heeft een ander zich gebogen over het verhaal…. Naar blijkt is er een aantekening gemaakt achter de naam van mijn moeder, dat ze gescheiden zouden zijn van tafel en bed. Dit zou zoon dan bewerkstelligt hebben om mijn moeder te blijven dwarsbomen…..
Wat kunnen wij doen, behalve een stap naar de rechtbank om PGGM wakker te schudden dat hier echt iets niet goed gaat?