WAO-pensioen na ontslag

• RonaldM

Mijn werkgever wil mij ontslaan omdat ik volledig ben afgekeurd. In de CAO staat dat ik recht heb op een WAO-pensioen als aanvulling op de uitkering van het UWV. Vervalt dat recht als ik ontslagen wordt?

• E.Toes

Dag Ronald,

Mijn eerste ingeving is: Nee, dit vervalt niet aangezien u arbeidsongeschikt geworden bent vanuit uw dienstbetrekking.

Afhankelijk van de pensioenregeling zal er overigens geen rekening gehouden worden met eventuele verhoging van het arbeidsongeschiktheids percentage. U ben op dit moment 80-100% AO, dus u kunt niet hoger.. maar u zou in theorie wel terug kunnen vallen naar een lager percentage, en vervolgens weer terugvallen in klasse 7. (80-100). Indien dit gebeurd zal wel de verlaging invloed hebben op de hoogte van uw AO pensioen, maar de verhoging niet. (mits er niet anders beschreven staat in het pensioenreglement). Fluctuaties in uw percentage hebben invloed op de hoogte van het WAOgat-Pensioen omdat deze het gat, al dan niet volledig, opvult tussen de hoogte van uw loondervings-dagloon en het vervolg dagloon.

Vraag blijft wel of u onder de WIA of de WAO valt (vreemde vraag wellicht, maar wel belangrijk om het onderscheid te maken). Indien u onder de WIA wetgeving valt is namelijk het WAO pensioen niet op u van toepassing. (logisch).

Reden dat ik de vraag stel is dat u aangeeft dat uw werkgever u van de loonlijst af wilt halen, als u onder de WAO valt betekend dit dat u voor 2006 al arbeidsongeschikt geworden bent (Of u moet onder de zogenaamde Wet Amber vallen), en ik het raar vind dat uw werkgever u “nu pas” uitdienst meld.. Oftewel, als ze u toch al minstens 3 jaar “indienst” houden, waarom dan nu opeens niet meer?

Afgezien van bovenstaande is het toch altijd belangrijk om u goed te laten informeren door uw betreffende pensioen uitvoerder, er speelt namelijk meer bij arbeidsongeschiktheid dan slechts een aanvullende uitkering vanuit het fonds (of de verzekeraar). denk dan bijvoorbeeld aan premievrije deelname ivm arbeidsongeschiktheid.

Overigens, als u op dit moment aanspraak maakt op een VUT regeling o.i.d, met als voorwaarde dat u indienst bent ten tijde van de ingang, vervalt deze regeling voor u bij uw uitdienst melding (!!!), het loont om dit na te vragen.

(het loont omdat het om grote bedragen KAN gaan en het op zich geen moeite voor de werkgever is om u “indienst” te houden)

• Marijke S.

Geachte heer Toes

Per 01-01-2004 ben ik na 17 jaar werken via de kantonrechter ontslagen met de kantonrechtersformule ( zonder pensioenvergoeding )

Nu is het in mijn situatie zo dat ik in september 2008 met terugwerkende kracht officieel door het UWV arbeidsongeschikt ben verklaard voor 55-65% per 23-9-2004 (Amber )

Mijn eerste werkelijke ziektedag ( met terugwerkende kracht )werd dus 23-09-2003 en was toen nog in dienst van mijn exwerkgever. ( deze heeft mijn ziekmelding genegeerd.)

Op dat moment had ik een pensioenregeling met erin een arbeidsongeschiktheidsclausule ook betaalde ik via mijn salaris voor het WAOgat. Door mijn ontslag per 1-1-2004 is mijn pensioenopbouw premievrij gemaakt en de arbeidsongeschiktheidsclausule er af gehaald door Reaal.

Nu mijn vraag: is het nu niet zo dat ik alsnog in aanmerking kom voor een aanvullende arbeidsongeschiktheidsuitkering vanwege mijn arbeidsongeschiktheidverzekering en ook in aanmerking kom voor (gedeeltelijke )voortzetting premiebetaling omdat ik eigenlijk ziek was ten tijden dat ik nog in dienst was van mijn exwerkgever en daarna ook nog eens ontslagen werd waardoor de pensioen opbouw stil kwam te liggen en dat ik ook in aanmerking kom voor aanvulling vanuit mijn WAO gat verzekering ( nu het UWV mij officieel met terugwerkende kracht ziek heeft verklaard per 23-09-2003 ) Eigenlijk had mijn werkgever mij niet mogen ontslaan.Kunt u mij vertellen hoe dit zit.

Graag uw mening.

m vr gr. Marijke

• E.Toes

Hallo Marijke,

Uw verhaal is mij niet helemaal duidelijk; U geeft aan dat u met terugwerkende kracht arbeidsongeschikt verklaard bent door het UWV, is dit een herziening van een al bestaand Arbeidsongeschiktheids percentage, of een aanvang een een “nieuwe” arbeidsongeschiktheid?

Ik ga maar even uit van het eerste, aangezien alleen in dat geval de wet Amber kan spelen.

Indien u al arbeidsongeschikt was, lijkt mij dat dit al bekend was bij het pensioenfonds en dat u voor het gedeelte van arbeidsongeschiktheid premievrije deelname genoot. Indien er nu door het UWV met terugwerkende kracht een verhoging van het arbeidsongeschiktheids percentage is vastgesteld (op basis van Wet Amber) zou uw pensioenuitvoerder deze verhoging ook *kunnen* meenemen.

*kunnen*, omdat de verhoging is vastgesteld op een datum dat u niet meer indienst was. Het feit dat u voorafgaand ziek was is opzich niet relevant voor de pensioenuitvoerder. Of uw pensioenuitvoerder de verhoging alsnog toestaat en u premievrije deelname toekend over het deel dat u arbeidsonbeschikt bent is aan de pensioenuitvoerder zelf om te bepalen, dit ligt er onder andere aan of hun reglement dergelijke situaties ondervangen heeft of niet.

Dan speelt nog het feit dat de kantonrechter uw ontslag goedgekeurd heeft. In de periode dat u ontslagen werd speelde de verhoging van de arbeidsongeschiktheid niet, en zou de uitspraak van de kantonrechter dus rechtmatig zijn. Uw ontslag wordt dus, mijn inziens, niet teruggedraaid.

Dit zou een argument voor uw pensioenuitvoerder kunnen zijn om de verhoging van uw arbeidsongeschiktheid niet op te voeren in hun administratie, dit omdat u al uitdienst was per 23-09-2004. (en derhalve geen risicopremie meer betaalde voor arbeidsongeschiktheid) Uw pensioenuitvoerder kan overigens geen rol spelen in het vaststellen of het wel of niet toegestaan was u toentertijd te ontslaan.

Uw vraag is opzich vatbaar voor discussie, en afhankelijk van wat Reaal zegt over uw situatie.

Mijn advies zou zijn om contact op te nemen met Reaal, en hen te vragen of zij u met terugwerkende kracht alsnog een verhoogde premievrije deelname kunnen toekennen. Of, indien er nog geen arbeidsongeschiktheid bekend was, u als arbeidsongeschikte in de administratie op te nemen.

• Marijke S

Geachte Heer Toes

Sorry was op vakantie maar ben nu terug zodat ik kan reageren op uw schrijven

.

Dit was de situatie ik werd op 23-09-2003 terugkomend van vakantie direct weer naar huis gestuurd wegens ontslag ondanks dat ik direct die dag ziek gemeld ( voordat ze me vertelde dat ik ontslagen zou worden ) had wegens overspannenheid maar de werkgever had een akkoordje met de controlerende instantie en ze onder druk gezet dat ze mij niet mochten accepteren anders zouden ze weggaan bij deze instantie ( was niet het UWV ).

De kantonrechter heeft het ontslag goedgekeurd per 01-01-2004 omdat er niet meer samen te werken was.

Maar ik was nog steeds overspannen. Afijn heel verhaal WWuitkering gekregen en ben binnen 2 maanden weer gaan werken

na 6 maanden contract ontslagen.daarna volgde WW periode maar het ging steeds slechter met mij en klapte helemaal in en kwam vanuit de WW in de ziektewet in 2005 en kwam daarna in de Wia in 2007.

De Arts van het UWV heeft geconstateerd dat mijn ziekte al begonnen was in 2003 bij de werkgever waar ik ontslagen werd na 17 jaar. Het UWV heeft me met terugwerkende kracht voor 55-65% arbeidsongeschikt verklaard per 23-09-2004 een jaar na mijn eerste ziektedag ( welke niet werd geaccepteerd door werkgever ) ik kwam daardoor officieel in de WAO.

Gezien het feit dat sinds 23-09-2003 ziek was en op dat moment nog in dienst was had ik nog een lopend pensioen met een arbeidsongeschiktheids clausule en ook had ik een WAOgatverzekering deze eindigde pas toen de rechter mijn ontslag inwilligde vanwege de verstoorde arbeidsrelatie per 01-01-2004.

Waar het nu om gaat is heb ik recht op aanvulling vanuit deze AOverzekering en/of Waogatverzekering en heb ik recht op premie doorbetaling van het pensioen vanwege mijn Arbeidsongeschiktheid omdat ik met terugwerkende kracht ziek ben sinds 23-09-2003 ( het moment dat ik nog 3 maanden in dienst van de 1e werkgever zou zijn alvorens mijn ontslag inging ) Het UWV heeft deze 1e ziektedatum bepaald en geaccepteerd. Is dit ook bindend???. Hoe liggen mijn kansen nu dat zou ik graag willen weten want het is zo ingewikkeld. Reaal vind dat dit hele pensioenverhaal incl AOverzekering en WAOgatverzekering dan bij de kantonrechter geregeld had moeten worden maar ik vind dat ik ziek ben geworden voordat deze verzekering stopte dus rechten heb met terugwerkende kracht. Misschien kunt u mij adviseren.

Hartelijk bedankt.

Marijke S.

• E.Toes

Hallo Marijke,

Niet de datum aanvang ziekte geld in deze,maar de datum aanvang arbeidsongeschiktheid. Als uw ontslag is ingegaan per 01-01-2004 (conform uitspraak kantonrechter?) dan was u op dat moment niet meer indienst van uw toenmalige werkgever en had u dus ook geen recht meer op een WAO-aanvulling vanuit het betreffende pensioenfonds.

Een werknemer die ziek is wordt beschermd door een aantal wetten. Waarneer de ziekte dusdanig lang duurt (doorgaans 104 weken) dat er geen zicht meer is op spoedig herstel, wordt iemand“officieel” arbeidsongeschikt. Als u door het UWV arbeidsongeschikt verklaard bent per 23-09-2004, en u bent ontslagen per 01-01-2004, dan heeft u helaas geen recht op een aanvullende uitkering vanuit het fonds.

vervelend nieuws maar helaas denk ik niet dat u heel sterk zal staan als u uw situatie aanhangig wilt maken bij Reaal.

• bert k

Hallo, u allen.

Mijn probleem betreft het volgende; Ben reeds sinds 1992 officieel in wao 80 100%. Heb tot 1996 toch doorgewerkt in overleg net uwv en werkgever(uwv betaalde). Ontslagaanvraag werkgever is toen door kantonrechter geweigerd, Heb tot op heden 10-11-2009 ook nooit geen officieel ontslag gehad van werkgever, en ook geen enkele info daaromtrent ontvangen.In 1996 werd mij door personeelsfunctionaris verzekerd dat pensioenopbouw gewoon tot 65 door zou lopen. Echter ben in 2007 naar Belgie verhuisd, NL heeft overeenkomst Belgie, zodat dit met behoud van uitkering mogelijk is. Hele pensioenopbouw zou gewoon doorgaan. Echter; vandaag navraag gedaan bij pensoenfonds mijner werkgever, en nu stelt men dat ik ontslagen zou zijn in 2007, geen wao uitkering meer heb sinds 2007 -terwijl ik toch echt elke maand mijn uitkering ovegemaakt krijg naar Belgie.- en pensioen niet meer opgebouwd wordt.

Kortom; Is ontslag rechtsgeldig als daar geen enkele info over wordt gegeven, noch via arbeidsburo, noch van kantongerecht, noch van uwv, noch van werkgever.

Mag pensioenopbouw zonder bericht en dus zonder opgaaf van redenen gestopt worden.

Weet iemand de te ondernemen stappen?!!

• E.Toes

Hallo Bert,

Er spelen hier 2 dingen; u bent arbeidsongeschikt, en u bent niet meer werkzaam bij uw vorige werkgever. (ik ga even uit van de door u geschetste situatie).

Wanneer u arbeidsongeschikt verklaard wordt, is het doorgaans zo dat het fonds waar u bij bent aangesloten voor uw pensioenopbouw de premie voor zijn rekening neemt. Of u 80-100% Arbeidsongeschikt bent, maar ook indienst, maakt niets uit voor uw opbouw. Oftewel, als u uitdienst gaat (of uitdienst gemeld wordt bij het fonds), heeft dit dus geen consequenties voor uw pensioenopbouw. Het fonds heeft immers vanaf datum aanvang arbeidsongeschiktheid de pensioenpremie voor zijn rekening genomen.

Echter, het betreffende fonds heeft u als uitdienst in zijn administratie, en heeft kennelijk geen arbeidsongeschiktheids gegevens meer van u. Dit is heel vreemd. Als u bij het betreffende fonds aantoonbaar kan maken dat u nog wel arbeidsongeschikt bent en een uitkering van het UWV krijgt, dan lijkt het mij voor het fonds niet een groot probleem om e.e.a. met terugwerkende kracht te herstellen.

Wellicht is het verstandig om nogmaals contact op te nemen met het fonds, en te vragen wat er precies voor nodig is om u weer als arbeidsongeschikt in de administratie tezetten, en zodoende met terugwerkende kracht de pensioenopbouw te herstellen. Waarschijnlijk ontvangt u nog wel brieven van het UWV, het fonds zal deze willen hebben als bewijs.

Uw vraag of het ontslag rechtsgeldig is kan ik niet beantwoorden, daarvoor heb ik te weinig kennis van uw volledig situatie.

• Sanne_J

Wat rot voor u zeg. Ik zou toch echt even bellen naar het Juridisch Platform, daar hebben ze veel verstand van dit soort zaken. Als u hun mening wil, kunt u ze bellen voor een eerste gratis advies. Het telefoonnummer is te vinden op http://juridisch-platform.nl .

Sterkte.

Sanne

• E.Toes

Hallo Ronald,

Nee, in principe niet. U dient wel ervoor te zorgen dat uw pensioenfonds op de hoogte is van uw arbeidsongeschiktheid. Maar, u geeft aan dat uw CAO voorziet in een WAO-pensioen, bent u ook afgekeurd conform de WAO wetgeving? Als er namelijk sprake is van een arbeidsongeschiktheid conform de WIA wetgeving, is het WAO pensioen niet op u van toepassing.

Afgezien van de aanvulling vanuit het fonds, heeft u waarschijnlijk ook recht op premievrije voortzetting van uw pensioenopbouw.

Ik raad u dus sterk aan om contact op te nemen met uw pensioenfonds en uw situaties aan hen voor te leggen.