pensioen na trouwen en wonen buiten eu

• johnyB

Ik ben nu 52 en wil gaan wonen en trouwen in thailand. wat zijn de gevolgen ivm met aow en pensioen.

Mijn partner is thais, heeft zij recht op partner aow als we straks beiden 65 zijn en/of weduwe pensioen.

Nu zou ik als alleenstaande een bepaald bedrag ontvangen pensioen en aow. Mijn aow wordt gekort met 2% per jaar ivm

wonen buitenland dus 74% waar ik als alleenstaande dan recht op heb. Wat als ik nu daar ga trouwen, hebben wij dan recht op meer.

Kan ik dat korting verlies eventueel eenmalig afkopen. En wanneer moet ik bij de aow meldan dat mijn burgelijke staat is

veranderd. Ik wil in principe alle banden met nederland vebreken dus ook geen bankrekening of postadres.

Na mijn 65 kan ik van mijn pensioen en aow toch wel redelijk rondkomen denk ik, al weet ik nog niet veel van

de belastinperikelen die mij te wachten staan. Tot mijn 65 is er geen probleem ivm inkomen,mijn “sponsor” stopt

met uitbetalen als ik 65 word.vandaar dat ik nu met vragen zit van wat als ik 65 ben. Welke expat zit nu al in deze

situatie.

• Harold

Je bent nu 52 wat betekent dat je na 2015 AOW gaat ontvangen. Vanaf 2015 ontvangen nieuwe AOW'ers met een jongere partner geen partnertoeslag meer. Als jouw partner niet in Nederland heeft gewoond of gewerkt zal ze geen recht hebben op AOW. De te korten AOW kun je inderdaad afkopen, hiervoor moet je bij de SVB zijn.

Of je überhaupt aan de SVB moet melden dat je burgerlijke staat wijzigt weet ik niet. De vraag is dan of een Thais huwelijk voor Nederland ook als huwelijk wordt gezien, je zou dit na kunnen vragen bij de SVB of eventueel ministerie van Buitenlandse Zaken. Als je later in het buitenland een Nederlandse uitkering ontvangt zul je bijna geen belasting in Nederland betalen, de kans is groot dat je wel in Thailand belasting moet gaan betalen, je zou hiervoor contact op kunnen nemen met de belastingdienst bureau buitenland in Heerlen.