premie /heffing

• jann

Geachte Lezers,

Volgend jaar hoop ik 65 jaar te worden. Ik krijg dan naast mijn AOW , ook een Ouderdomspensioen uitgekeerd, dat hoger is dan mijn AOW.

Als je 2 werkgevers hebt, laat je bij de meest verdiende de loonheffingkorting toepassen. (Ik dacht dat het zo heette). Nu heb ik ook 2 gelstromen, hoe los ik dit dan op.??? Ook de uitkeringsinstantie dit laten doen, die het meest uitkeerd?

Bijkomende vraag is, wat er aan premies/heffingen zoal van het Bruto bedrag afgaat.

Dank voor moeite en antwoord(en). Vr.gr. jan

• E.Toes

Hallo Jann,

De loonheffingskorting mag maar bij 1 uitkerings instantie worden toegepast. U heeft bij het bereiken van uw 65ste 2 uitkerings instanties, namelijk de SVB en uw pensioenfonds.

Het voordeligst is om de korting toe te laten passen bij de instantie waarvan u de hoogste uitkering krijgt. Dit zou in uw geval het fonds zijn waarvan u uw ouderdomspensioen krijgt.

Belangrijk is wel om te weten dat de SVB automatisch de loonheffingskorting toepast op uw AOW uitkering! dit is dus NIET gewenst in uw geval. Als u namelijk wel de korting bij 2 instanties laat toepassen, krijgt u aan het eind van het jaar een flinke naheffing van de belastingdienst.

Advies is dus om GEEN loonheffingskorting toe te laten passen door het SVB (hen schriftelijk hiervan op de hoogte stellen) en WEL loonheffingskorting toe te laten passen door uw pensioenfonds (dit kunt u doorgaans aangeven bij de aanvraag van uw ouderdomspensioen).

Het netto bedrag AOW kunt u terugvinden op www.svb.nl, Er is onderscheid tussen alleenstaanden,gehuwden en gehuwden waarvan de partner nog geen 65 is. De netto bedragen vermeld zijn echter wel de volledig bedragen, hierbij wordt dus geen rekening gehouden met een eventuele korting van de AOW ivm eventuele (in het verleden) woonachtigheid in het buitenland.

Over het bruto bedrag van uw ouderdomspensioen worden premies geheven vanuit de groene belastingtabel. U betaald vanaf uw 65ste geen premie meer voor de AOW, en volgens mij vervalt ook de premie voor de AWBZ.. U kunt in ieder geval een bruto/netto berekening aanvragen bij uw pensioenfonds. Sommige fondsen verstrekken u het netto bedrag pro-actief (oftwel, dan is het gewoon even afwachten).