Pesioenverevening en overlijden

• Rien1

Hallo,

Wie kan mij meer vertellen over het volgende: Mijn expartner heeft recht op 50% van het opgebouwde pensioen tijdens de huwelijkse periode. Op zich geen probleem mee, maar nu het volgende, mijn ex-partner vind een nieuwe partner en gaat daar mee trouwen, dan blijft zij volgens het pensioenfonds recht houden op dat deel, zij ontvangt met haar nieuwe partner in het gunstigste geval drie pensieoenen, 1 het deel van mij, 2 het deel wat zij met haar werk zelf opbouwd en 3 haar partner. Daar kan ik hetzij minder ook vrede mee hebben, maar nu overlijdt zij voor haar 65e jaar, dan vloeit het door mij betaalde en aan haar overgehevelde pensioendeel terug naar het pensioenfonds en daar kan ik niet mee leven, ik vind dat ik minimaal recht heb op het door mij betaalde deel van dat pensioen. Graag hoor ik of bovenstaande beweringen juist zijn en of tegen met name het laatste, bezwaar aangetekend zou kunnen worden. Alvast bedankt voor de reacties.

• E.Toes

Hallo Rien,

Wat ik opmaak uit uw verhaal is het volgende;

Er heeft verevening van de pensioenaanspraken plaatsgevonden, daarnaast is er een afsplitsing van het nabestaandenpensioen geweest, wat dientengevolge een zogenaamd Bijzonder nabestaandenpensioen geworden is.

Indien uw ex-partner nu komt te overlijden gebeurd het volgende;

- Het verevende deel aan ouderdomspensioen vloeit terug naar de oorspronkelijke polis, dit wordt dus gewoon weer op uw pensioendatum aan u uitgekeerd.

- Het recht wat uw ex-partner had op Bijzonder Nabestaandenpensioen komt te vervallen aan het fonds.

Indien u in deze zin met “pensioendeel” het ouderdomspensioen bedoelt: “……maar nu overlijdt zij voor haar 65e jaar, dan vloeit het door mij betaalde en aan haar overgehevelde pensioendeel terug naar het pensioenfonds en daar kan ik niet mee leven….” dan heeft u gelijk, dit dient namelijk terug te vloeien naar uw polis.

Indien u niet het ouderdomspensioen. maar het bijzonder nabestaandenpensioen bedoeld, dan is het heleaas niet anders.. het bijzonder partnerpensioen vervalt aan het fonds.

Dit heeft te maken met zogenaamde vervreemding, oftewel; het risico dat het teruggevloeide partnerpensioen ten goede komt aan een jongere partner. Wat voor de pensioenuitvoerder verzekeringstechnisch negatief kan uitpakken.

U kunt opzich ten alle tijde overal bezwaar tegen aantekenen, dit moet echter eerst via de interne klachtenprocedure voor u een derde partij kan inschakelen. Indien u de interne klachtenprocedure al bent doorlopen kunt u uw zaak nog voorleggen aan het KIFiD (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Ik geef u echter niet veel kans dat de pensioenuitvoerder of het KiFiD een positief standpunt inneemt tegenover uw situatie.

• Rien1

Beste heer of mevrouw Toes,

Hartelijk dank voor u reactie, ik zal het even uitleggen; De papieren voor pensioenverevening zijn opgestuurd, de feitelijke verdeling moet dus nog plaats vinden. U hebt het over ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen, eerlijk gezegd weet ik niet wat er gaat gebeuren, pensioen is altijd een ver van mijn bed show geweest en heb mij er nooit in verdiept, ik heb een prima pensioen dus ik dacht dat komt wel goed. Dus enerzijds geeft uw antwoord mij een beter gevoel, anderzijds weet ik nog niet 100% zeker wat ze nu precies gaan verdelen. Het rare vind ik wel dat mijn ex-partner en haar aanstaande partner als zij samengaan in totaal vier pensioenen kunnen krijgen, terwijl ik er met een achterblijf die nahenoeg gehalveerd wordt (25 jaar huwelijk, waarvan 22 tijdens pensioenopbouw) In haar geval krijgt ze een klein pensioen van wat ze nog opbouwt tot haar 65e, het deel pensioen van mij, het invaliditeitspensioen van haar partner en de mogelijke pensioen van zijn ex partner. Terwijl allimentatie direct stopt op het moment dat een ex-partner opnieuw trouwt. Maar goed het zal allemaal wel wettelijk geregeld zijn.

mvg

Rien

• henkie

Rien1 schrijft:

In haar geval krijgt ze een klein pensioen van wat ze nog opbouwt tot haar 65e,

Ik weet niet precies wat u met dit pensioen bedoelt. Mogelijk valt er nog wat te verevenen, zodat u ook een deel krijgt(?)

In ieder geval: ze heeft ervoor gewerkt, dus waarom zou ze dat pensioen niet krijgen?

het deel pensioen van mij,

Tijdens uw huwelijk vormde uw loon een deel van het gezinsinkomen, waarin ook uw toenmalige vrouw deelde.

Zie het pensioen als uitgesteld loon, waarvoor de premies weer drukten op het gezinsinkomen, en u begrijpt misschien waarom de wetgever het redelijk acht dit bij echtscheiding te verevenen tussen beide echtgenoten.

het invaliditeitspensioen van haar partner

Dit is niet haar pensioen.

Ik neem aan dat haar partner gerechtigd is tot dit pensioen.

en de mogelijke pensioen van zijn ex partner.

Ik weet niet wat hier precies bedoeld wordt, mogelijk een verevend deel van het pensioen van de ex van de partner van de ex.

Dat is dan zijn pensioen, niet dat van uw ex.

Terwijl allimentatie direct stopt op het moment dat een ex-partner opnieuw trouwt. Maar goed het zal allemaal wel wettelijk geregeld zijn.

Inderdaad.