Pensioenvoorziening

• Forma

Ik ben in loondienst bij een werkgever waarbij geen pensioenvoorziening is geregeld. Ik moet daar dus zelf in voorzien. Ik wil geen pensioenvoorziening op basis van beleggen. Welke pensioenvoorziening kan ik dan het beste kiezen met gebruikmaking van fiscale voordelen?

• hee

Hoe hebben andere collega's het geregeld?

Wat wijsheid is hangt af van je inkomen(hoogte) en de gezinssituatie (nabestaanden).

Het meest flexibel ben je als je zelf een lijfrentepolis opstart. Tegenwoordig adviseer ik dat m.b.v. een bancair produkt (uit kosten oogpunt).

De jaar-en reserveringsruimte geeft aan hoeveel je per jaar aan premie fiscaal mag aftrekken van het inkomen, los van je pensioen(tekort)wens.

• Peter Jung

Misschien is het toch wel handig je werkgever erop te attenderen dat het lonend is als de werkgever de pensioenvoorziening regelt ook al wordt de pensioenpremie volledig door de werknemer betaald. Immer, over de te betalen pensioenpremie hoeft de werkgever de werkgeverpremies niet te betalen en jij de werknemerpremies niet. Zo hebben jullie alle twee voordeel. Voor wat betreft je pensioenvoorziening kan je offertes aanvragen bij diverse maatschappijen. Beperk je niet tot één maatschappij. Er zijn voldoende produkten op de markt, die vastrentend zijn.

Met vriendelijke groet,

Peter Jung