ik krijg een nabestaandepensioen en nu?

• onen

Misschien iemand kan mij helpen.(Sorry!!!ik kan niet zo goed nederlands schrijven maar ik hoop dat jullie begrijpen mij)

Mij man is overleden 4 maanden terug en ik krijg nu een nabestaandepensioen.Hij werkt toen hij overlijdt. Wij waren 8jaar samenwonde zonder samenlevingscontract en geen kind.Ik ben 41jaar oud en ik werk niet. Mij vragen zijn als ik heb recht nog voor andere inkomsten,bijv.:latste salaris, hiaatuitkering,of andere inkomsten.Waar kan ik informeren?Wat moet ik doen?

Bedankt!!!

• E.Toes

Hallo Onen (?)

Als u geen samenlevingscontract had toen u samenwoonde, heeft u wel een probleem. Erf-rechtelijk en juridisch ben nu namelijk niets van elkaar.

De wet geeft aan dat een ongehuwd samenwonende gelijk getrokken kan worden met een geregistreerd partnerschap. Echter moet er dan wel sprake zijn van een samenlevingscontract of een directe begunstiging voor partnerpensioen.

U geeft aan dat u partnerpensioen krijgt, van welke instantie krijgt u dat partnerpensioen op dit moment??

U heeft opzich geen recht op eventuele andere uitkeringen;

Voor een ANW hiaat verzekering dient u als begunstigde opgenomen te zijn bij de pensioen uitvoerder, voor een uitkering vanuit de algemene Nabestaanden Wet dient u of voor 1950 geboren te zijn, zwanger te zijn of een kind onder de 18 in uw huishouden hebben OF meer dan 35-45% arbeidsongeschikt te zijn.

Er is geen sprake van een salaris omdat uw partner geen dienstbetrekking meer had na het overlijden, tevens is salaris een vergoeding voor verrichtte arbeid.

• gerwilver

het is inderdaad juist dat er een samenlevingscontract moet zijn.Ik werk zelf bij een pensioenfonds waar wij dit ook in ons reglement hebben opgenomen.Ik persoonlijk ben van mening dat een pensioenfonds u een nabestaandenpensioen zou kunnen toekennen indien u via het GBA kunt aantonen dat u samen over een langere periode op hetzelfde adres bent ingeschreven geweest. En ik neem aan dat er ook pensioenpremie is betaald. Een nadeel is dat het overlijdensrisico niet door het pensioenfonds bij een herverzekeringsmaatschappij is verzekerd. Het pensioenfonds zou wellicht kunnen overwegen de betaalde pensioenpremie te gebruiken om een stukje pensioen in te kopen.

Formeel gezien heeft u nergens recht op.

• Peter Jung

Heren,

In het pensioenreglement moet opgenomen zijn dat een samenwonende partner ook in aanmerking komt partnerpensioen. Werknemer en werkgever dienen beiden aan te geven dat de partner in aanmerking mag komen. Als ik me niet vergis moet je ingeval van overlijden kunnen aantonen dat je langer dan drie maanden samenwoont. Dit kan als beide partners bij het bevolkingsregister ingeschreven staan ophetzelfde adres. En ook als beide partners fiscaal gedurende een bepaalde tijd een eenheid vormen.

Een pensioenfonds kan echter hardere eisen stellen.

Gebruikelijk is/was 6 maanden met een samenlevingscontract of langer dan 5 jaar en dan is geen samenlevingscontract nodig.

Met ingang van 1 januari 2009 is het zelfs verplicht, mits in de ontslagregeling staat dat een gehuwde partner in aanmerking komt voor een premievrij partnerpensioen, om ook aan de samenwonende partner een Bijzonder Partnerpensioen toe te kennen.

Metvrgt,

Peter