Werkgever is mij vergeten aan te melden

• IreneM

In 2004 ben ik in dienst getreden bij een bedrijf. Later dit jaar treedt ik uit dienst (andere baan). Mijn huidige werkgever komt er nu achter, dat ik niet bij een pensioenfonds ben aangemeld. Wel is er altijd premie afgedragen. In alle haast heeft men mij bij PGGM aangemeld, maar dat kan met terugwerkende kracht pas vanaf 1 januari 2008. Ik mis dan ook bijna 4 jaar pensioenopbouw.

Wat nu te doen? Kan ik mijn werkgever verplichten een oplossing voor de missende 4 jaar opbouw te zoeken of moet ik dat zelf doen? En wat zijn de mogelijkheden?

• E.Toes

Hallo Irene,

U geeft eigenlijk al antwoord op uw vraag;

U geeft aan dat u premie heeft betaald vanaf uw salaris (vanaf uw datum indienst?). Uw werkgever heeft echter verzuimd om u aan te melden bij het fonds. Dit is een fout van uw werkgever en zij dienen hier ook verantwoordelijkheid voor te nemen. Tevens geldt er een meldingsplicht (oftewel; de werkgever is verplicht nieuwe werknemer te melden bij het fonds) welke zij dus ook gebroken hebben).

Zoiezo heeft u recht op de door u afgedragen premie van de eerste 4 jaar. Dit is nu namelijk in het bezit van de werkgever aangezien zij het nooit afgedragen hebben aan de pensioenuitvoerder. U kunt hen tevens verplichten tot het dichten van de eerste 4 jaar.

Ik vraag mij alleen wel af waarom PGGM u niet met terugwerkende kracht kan opvoeren… waarschijnlijk kan dit systeemtechnisch niet maar dat zou geen reden moeten zijn om het niet te doen. Als PGGM u toch nog met terugwerkende kracht kan opvoeren in het systeem is uw probleem opzich opgelost.. Als zij dit dan toch weigeren dan moet uw werkgever maar een oplossing zoeken, zij hebben immers verzaakt in hun meldingsplicht dus zij ruimen de rommel maar op.

• IreneM

Beste E.

Hartelijk dank voor het antwoord. Helaas zijn mijn werkgevers niet erg snel als het om dit soort zaken gaat (vrijwillige bestuursleden: ikzelf was het enig betaalde personeelslid). Ik zal zelf eens contact zoeken met PGGM. Wie weet is er toch een mogelijkheid mij voor de volledige periode aan te melden.

Groet,

Irene

• olivier

Hey Irene,

Pggm is verplicht het te herstellen. Vanuit CAO zijn alle werknemers in Gezondheidszorg WETTELIJK verplicht deel te nemen aan PGGM. Het is dus niet zo dat omdat werkgever je vergeet aan te melden dat deze wet komt te vervallen. Dus PGGM zal je verplicht moeten opvoeren in hun administratie met terugwerkende kracht. Simpelweg omdat in jouw arbeidsvoorwaarden is opgenomen dat jij pensioen MOET opbouwen. Trouwens jij hebt wel degelijk pensioen afgedragen. Wat de werkgever ermee doet is een zaak tussen hen en PGGM. PGGM doet mss moeilijk maar ze zullen je toch moeten opvoeren. Ik zou ook het pensioenregelement van PGGM er eens op naslaan. Het is gewoonweg niet mogelijk dat zij je niet KUNNEN verwerken. Weigeren ze dit? Neem dan contact op met je werknemersorganisatie of met je vakbond. Dan is het probleem ZO opgelost.

• E.Toes

Olivier,

Ik ken het reglement van PGGM niet, nog hun statuten of uitvoeringsreglement. Wat je zegt is waar maar het ligt er wel nogal aan waarneer zij dit in hun reglement hebben opgenomen.

Tevens bestaat de mogelijkheid dat zij een clausule in het reglement hebben opgenomen waarin staat dat de werkgever verantwoordelijk is voor het aanleveren van nieuwe deelnemers waarbij zelfs een verjaring mogelijk is. Ik zeg niet dat dit zo is, maar de mogelijkheid bestaat wel.

Ik ben wel met je eens dat PGGM samen met de werkgever verantwoordelijk is om tot een oplossing te komen.

Ik heb overigens slechte ervaringen met de vakbonden, ik adviseer eigenlijk altijd om eerste de interne klachtenprocedure te doorlopen van het fonds en als dat niet werkt contact op te nemen met het KiFid (ombudsman pensioenen).

• carmen

van 1974 t/m 1994 was ik werkzaam bij een politiebond.mijn werkgever had mij vanaf 1982 toen was ik 25 op moeten

nemen in het pensioenfonds. dat is niet gebeurd. Ik ben sinds 1994 werkzaam bij een ander werkgever daar wordt je verplicht opgenomen in het pensioenfonds.Kan ik mijn oude werkgever nog aansprakelijk stellen.

Volgens mijn oude werkgever is het verjaard. klop dit ook ?

• E.Toes

Hallo Carmen,

Dit is afhankelijk of er toentertijd sprake was van een aanmeldingsplicht. Van verjaring kan dan geen sprake zijn. Het wordt alleen een lastig verhaal aangezien u al uitdienst bent. (pas sinds de komst van de nieuwe pensioenwet is de aanmelding wettelijk verplicht, daarvoor kon de verplichting opgenomen zijn in reglementen, CAO, etc) Ik begrijp ook wel waarom uw ex-werkgever u liever niet met terugwerkende kracht wilt aanmelden, dat zou namelijk betekenen dat zij in 1 keer de verloren jaren moeten financieren

(u ook trouwens) en dat zijn grote kosten.

Ik adviseer u om eerst bij het betreffende pensioenfonds navraag te doen wat de mogelijkheden zijn.