Verzekeraar weigert pensioenplan te beeindigen

• Jacco

Goedemiddag,

Ik ben 1 december 2008 bij mijn nieuwe werkgever gestart. Na indiensttreding had ik t/m 1 januari 2009 de tijd om de volgende keuze te maken: 1) deelnemen via een tussenpersoon aan een pensioenplan obv beschikbaar premie ondergebracht bij een verzekeraar of 2) de door de werkgever beschikbaar gestelde premie van Eur, 400,- per maand bruto maandelijks met het salaris uitbetaald krijgen om naar eigen inzicht al dan niet in een eigen pensioenvoorziening te steken. Ik heb er toen (helaas) voor gekozen om deel te nemen aan het pensioenplan. Laatst kwam ik er, na het eens een keer goed doorlezen van alle papieren, achter dat er een behoorlijk deel aan provisie en kosten aan de strijkstok van zowel de tussenpersoon als de verzekeraar blijft kleven. Dus belde ik vandaag de tussenpersoon en de verzekeraar op om mijn deelname aan het pensioenplan te staken. Toen hoorde ik van beiden plotseling dat dit niet mogelijk was omdat dit volgens het in de nieuwe pensioenwet van 1 jan 2007 opgenomen gelijkheidsbeginsel wettelijk niet mogelijk zou zijn! Men gaf daarbij aan de dat keuze voor deelname die de werkgever biedt eigenlijk ook niet meer mag, iets waar de tussenpersoon toen overigens met geen woord over sprak! Kan dit zomaar en zit ik nu inderdaad mijn gehele dienstverband aan dit pensioenplan vast of zijn er wel mogelijkheden om deelname te beeindigen? (In de algemene voorwaarden staat niets vermeld over beeindigingsmogelijkheden). Bedankt!

• Simon Kabelfoon

Ja in beginsel zit u (nu) in deze regeling vast, tenzij u weer uit dienst treedt natuurlijk.

Uw werkgever heeft een pensioentoezegging gedaan aan zijn personeel en dat is in principe een collectieve toezegging die dus op iedere medewerker die aan de criteria voor deelname voldoet van toepassing is.

Tot voor kort stonden de meeste verzekeraars (pensioenuitvoerders) nog wel toe dat een incidentele medewerker afstand kon doen van zijn pensioenaanspraken (advies aan werkgever is/was altijd om dan wel een duidelijke afstandsovereenkomst op te stellen en door alle betrokken partijen (werkgever, werknemer en eventueel diens partner (vanwege nabestaandenpensioen) te laten ondertekenen).

Met de inwerkingtreding van de (nieuwe) Pensienwet is er een grotere/zwaardere verantwoordelijkheid in het hele pensioengedoe komen te liggen bij de uitvoerder (de verzekeraar).

Vele verzekeraars hebben daartoe in de collectieve overeenkomst met werkgevers nu opgenomen, dat IEDERE medewerker die aan de deelnamecriteria voldoet aangemeld dient te worden, geen uitzonderingen meer.

Of dit standpunt juist/terecht is kan ik niet beoordelen (ligt meer op het juridische vlak), maar kan me er wel iets bii voorstellen (zowel voor uitvoerder/verzekeraar als werkgever). Zover mij bekend zou het theoretisch gewoon mogelijk moeten kunnen blijven om voor afstand van pensioenaanspraken te kunnen tekenen/dit over een te komen.

Uw grootste bezwaar lijkt overigens te gaan over de in uw ogen forse kosten die aan de diverse strijkstokken zouden blijven zitten.

Ik kan dat inhoudelijk natuurlijk niet beoordelen en ik weet ook niet wat de adviseur/tussenpersoon en/of verzekeraar daarvoor allemaal gaan doen, maar duidelijk mag zijn, dat niets voor niets gaat, dat is nergens zo (ook niet bij de grote pensioenfondsen, maar ook niet wanneer u besluit geheel zelf iets op te gaan zetten, bijvoorbeeld via en bankrekening).