Achterstallige Pensioenpremies

• Peter Schalk

Ik heb sinds 2 maanden een vast contract, hiervoor 1 jaar een contract voor onbepaalde tijd.

Nu is het zo dat er deze tijd geen aanvullende pensioen premie is betaald door mijn werkgever en dus ook niet door mij.

Ben ik nu verplicht om dit af te dragen? Wat zou een eventuele oplosing zijn?

• E.Toes

Hallo Peter,

Er mag wettelijk geen onderscheid gemaakt worden tussen werknemers met een tijdelijk contract, en werknemers met een vast contract. Tenminste, dit is in beginsel de insteek van de Wet gelijke behandeling. Tevens staat deze bepaling ook in het Burgerlijk Wetboek, ik weet alleen niet precies welk artikel.

Er gaat echter wel een “maar” schuil in bovenstaande, namelijk;

Als het onderscheid “objectief gerechtvaardigd” kan worden is het mogelijk om het onderscheid te maken. Als de werkgever in uw geval objectief gerechtvaardigd heeft dat hij onderscheid moet maken tussen verschillende soorten werknemers, dan is het toegestaan om een bepaalde groep geen pensioen op te laten bouwen. Als dit in uw geval zo is dan hoeft u de pensioenpremie niet te betalen, u bouwt echter dan ook geen pensioen op over dat ene jaar.. Als u het eerste jaar via een uitzendbureau bij uw werkgever werkte is bovenstaande overigens niet van toepassing en hoeft u dus ook geen pensioenpremie te betalen.

Als u eerst geen pensioenpremie heeft betaald ga ik er maar even voor het gemak van uit dat u onder een groep viel waarvoor geen pensioenpremie betaald diende te worden. U bent dus niet verplicht de premie te betalen.

(mocht de situatie toch anders liggen, dan horen wij het graag)