tropenjaren voor de AOW

• Grignion

In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw heb ik langdurig in Afrika gewerkt. Nu ik binnenkort recht krijg op AOW vraag ik me af wanneer indertijd de regeling is afgeschaft dat jaren in de tropen voor het pensioen dubbel telden, de zgn. tropenjaren. Weet iemand wanneer precies die regeling is afgeschaft?

• Simon Kabelfoon

Weet niet of dat uberhaupt voor de AOW ooit heeft gegolden, maar het ABP heeft dit in ieder geval in 1985 afgeschaft.

• alvara

Voor de AOW spelen tropenjaren geen rol. Is nooit geweest.

Tropenjaren speelden vroeger voor mensen, die b.v. in Indie werkten. Ze konden eerder met pensioen wanneer ze (dubbel tellende) tropenjaren hadden. Het heeft ( dacht ik) nooit geleid tot een hoger pensioen.

• henkie

In plaats van dubbel tellen tropenjaren juist niet mee voor de AOW.

Zie http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/wonen_buitenland/

• frans

Ben bezig met ABP over mijn tropenjaren. Wat AOW betreft wet ik het niet, maar hen het gevoel dat ABP niet het achterste van zijn tong laat zien. Mijn 7 jaren op de Antillen tellen wel dubbel zeggen ze, maar als ik vraag wat dat voor mij betekent, haken ze af. Gevoel dat ik “genaaid”wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Frans

• Walther

Beste Frans,

Ik heb dezelfde ervaring met het ABP. Niemand bij het ABP kan of wil iets zeggen over de berekening van mijn pensioen, met meeneming van mijn tropenjaen.

Ik heb ook bij diverse andere instanties geïnformeerd. Iedereem zwijgt als het graf. Ik ben bang dat de afspraken die met mij gemaakt zijn (en waarschijnlijk ook met jou) niet zullen worden nageleefd. Ik ben in januar 2008 met pensioen gegaan en ben sinsdien bezig met deze kwestie.Erg frustrerend, zoals je zelf ook wel zult hebben ervaren.

Walther

• Peter

Misschien handig om bij ABP een specificatie van je pensioenberekening op te vragen???

• Urax

Er wordt gesproken over vroeger in Indie, maar ik zat als militair in Suriname 1969-1970 en er werd mij verteld dat tropenjaren dubbel telden voor de pensioengerechtigde leeftijd. Dat zou betekenen dat ik dus in ieder geval 1 jaar eerder een wandelstok kan gaan kopen :))) of iemand daar iets vanaf weet? Of waar ik anders terecht kan? Ik ben namelijk bijna zover. Duurde niet eens zolang, eigenlijk :s

• Henk

Tropenjaren?

De laatste week probeer ik te achterhalen of ik in aanmerking kom voor tropenjaren.

Rijksoverheid.nl heeft geen antwoord en die stuurd me door naar DienstenCentrum Human Resources (DC HR).

Daar heb ik net mee gebeld, en het antwoord van die meneer, dit gaat pas vanaf het jaar 2000 in. 1994 verliet ik actieve dienst.

Ik ben 3 x naar het buitenland geweest voor defensie, Libanon en 2 keer Bosnie, in totaal zo'n 17 maanden.

Dit teld dus niet mee voor mijn pensioen (wordt mij verteld). Of het waar is, ik weet het niet, die tropenjaren bestaan toch al veel langer.

HOE ZIT DE VORK IN DE STEEL????????????????