nabestaande pensioen op risicobasis

• Annelies

Hallo, ik ben gescheiden en we zijn nu bezig met de boedelscheiding. Mijn ex blijkt een pensioenafspraak te hebben op risicobasis. Ik krijg dus geen alimentatie of pensioen als hij overlijdt. Zelf ben ik chronisch ziek (Parkinson) en kan dus niet werken. Ik wil niet op mijn doodsbed liggen en dan denken: “gelukkig mijn ex leeft nog”. Bijverzekeren kan, maar als ik het in een vogelvlucht bekijk is dat vreselijk kostbaar. Wie heeft een handig advies voor mij?

• E.Toes

hallo Annelies,

Vanuit uw scheiding heeft u geen recht op een bijzonder partnerpensioen. Ik ga er echter vanuit dat uw wel recht heeft op een gedeelte van het opgebouwde ouderdomspensioen van uw ex-partner. Er bestaat echter een fenomeen binnen de pensioenwereld wat dit soort situaties kan repareren,namelijk: Pensioenverweer.

Pensioenverweer houdt in dat een gedeelte van het verevend ouderdomspensioen geconverteerd wordt naar een bijzonder partnerpensioen. Effectief betekend dit dat het ouderdomspensioen waar u recht op heeft vanaf de pensioendatum van uw ex-partner verminderd wordt, maar hiervoor terug krijgt u een recht op een bijzonder partnerpensioen wat u gaat ontvangen bij het overlijden van uw ex-partner.

Bovenstaande is niet van toepassing

- indien redelijkerwijs te verwachten is dat de andere echtgenoot zelf voor dat geval voldoende voorzieningen kan treffen

- indien de duurzame ontwrichting van het huwelijk in overwegende mate te wijten is aan de andere echtgenoot

Oftewel; Als het uw “schuld” is dat u gaat scheiden van uw ex-partner, of als u zelf voldoende regelingen kan treffen om toch een uitkering te ontvangen dan is het niet mogelijk om pensioenverweer te voeren.

Uw echtscheidingsadvocaat kan u (als het goed is) informeren over de procedure bij pensioenverweer (komt er op neer dat het opgenomen dient te worden in het echtscheidingsconvenant), mocht dit niet zo zijn laat dan nog even van u horen dan kunnen wij u wellicht verder helpen.

• E.Toes

NB: Pensioenverweer is niet mogelijk waarneer de echtscheiding al uitgesproken is.

Zie ook de site van Peter Jung, www.pensioenscheiden.nl.