lijfrente 2009

• bas

Is er een globaal advies te geven omtrent het volgende,

Wij hebben sinds 1990 een lijfrentepolis ( nieuwe regime ) premie inleg 2269 euro.

Deze hebben wij tot 2001 geheel in aftrek kunnen nemen, daarna is deze in 2001 op advies gesplitst 50/50.Waarna deze i.v.m. pensioengat nog ongeveer een gemiddelde 1000 euro aftrek gaf.

De polis loopt nog tot 2012.Maar dan ben ik pas 56 en wil het bedrag wat dan vrijkomt het liefst zo goed als mogelijk ( ook fiscaal gezien ) wegzetten tot minimaal 60 jaar ( pensioendatum ) of belasting technisch misschien wel tot 65 jaar.???

Ik heb mij proberen te verdiepen in de nieuwe regelgeving per 01-01-2009 maar kom er niet helemaal uit wat de beste oplossing is ( of misschien valt er wel niets te kiezen? ) Moet alles nu naar box 1, of box 3 of mogen wij gebruik maken van de hiergenoemde saldomethode ???. waar doen wij wijs aan. Ook als wij het uitgekeerde bedrag straks willen wegzetten? ( bank of verzekeraar ) Gaarne uitleg en hopelijk advies in een klein beetje Jip en Janneke taal.

Uit deze vragen zult u wel opmerken dat ik niet veel heb aan onze tussenpersoon.Wij moeten deze onderwerpen ( splitsing en nieuwe wetgeving) steeds zelf aandragen door ze in de media of op Internet te lezen )

Vandaar dat ik mijn hoop richt op de trouwe en soms zeer kundige forum bezoekers.

Bijvoorbaat dank.

• Erwin Volleberg

Beste Bas,

je vraagt nogal wat kerel!:-) Ik wist niet dat Jip (en vooral niet dat Janneke) zoveel verstand hebben van lijfrenteverzekeringen specifiek en belastingen in het bijzonder!;-)

En wat ik ook erg apart vind is dat jouw verzekeraar (en dus ook jouw tussenpersoon) blijkbaar niet in staat zijn om jou en jouw partner duidelijk te maken wat al dan niet de keuzen zijn. Ik vind dat erg apart, maar desalnietemin erg logisch: dat stelletje lamballen denkt natuurlijk dat gewichtig taalgebruik stoer of interessant is danwel indruk maakt op het vrouwelijk schoon! Soms denk je wel eens bij jezelf - als je ziet dat iemand bij een verzekeraar werkzaam is met marketingkennis en als je dan ziet wat een hopeloos sukkellige brieven ze schrijven - dat ze beter vissen kunnen gaan vangen op de noordzee, niet dan?;-)

Werkelijk waar Bas, ik word van dat soort malloten, steuntrekkers en uitzuigers dermate verdrietig, dat wil je niet weten. En dan nog denken dat ze mensenkennis hebben ook nog, hahahahaha, laat me niet lachen, ze weten niet eens het verschil tussen de voor- en achterkant van een varken!;-)

Afijn Bas, je hoort het al aan mijn taalgebruik: ik heb het niet zo op verzekeraars (en banken), maar goed, dat zal je ook weer niet zo heel erg vreemd in de oren klinken, is het wel? Het stelletje lichtelaaiers heeft de afgelopen jaren zoveel poen achter hun ellebogen laten verdwijnen, dat ze eigenlijk allemaal voorgoed opgesloten moeten worden en nooit maar dan ook nooit meer losgelaten moeten worden, zo is het toch Bas? :-)

Maar ik moet concreet worden Bas, daar heb je immers recht op. Anders moet ik hier niet reageren maar een anti-verzekeraars/banken-organisatie oprichten (doe je mee?).

Desondanks hoop ik dat je er begrip voor op kunt brengen dat ik je hier niet meteen vol ga duwen met mijn (soms verzekerings–onlogische) oplossingen. Blazen en raaskallen kan ik ook, maar ik realiseer me ook dat mijn vrouw me een stuk minder leuk vind als ik me telkens op de borst ga kloppen omdat ik zoveel van geld meen te kennen, wij mannen onder elkaar begrijpen dat als geen ander hè Bas?;-)

Aleer ik je een advies aan de hand ga doen, zou ik graag wat meer aanvullende info (vooral antwoorden) van je ontvangen Bas, waaronder:

1. wat heb je sinds 1990 totaal aan premie betaald?

2. wat is de actuele waarde van de verzekering (gesplitst in box 1 en box 3)?

3. wat is jou huidige bruto jaarinkomen?

4. wat is jouw bruto jaarinkomen als je 60 respectievelijk 65 bent?

5. heb je een eigen woning? Zo ja, kun je wat vertellen over de waarde daarvan en de daarop rustende hypotheek (plus rente)?

6. zit er in die lijfrenteverzekering ook nog een dekking bij overlijden? Zo ja, hoe ziet die er uit?

7. bij welke verzekeraar is die lijfrenteverzekering afgesloten?

Nou Bas, ik heb het je zeker niet gemakkelijk gemaakt en ik kan me dus ook voorstellen dat je bovenstaande info niet zomaar op een forum wilt zetten.

Als je wilt: mail me jouw antwoorden op erwin1967@home.nl

Uiteraard begrijp ik het als je stelt dat ik niets met die antwoorden te maken heb en dat ik gewoon antwoord moet geven op jouw vraag Bas. Als je dat meent, dan respecteer ik dat, maar kan ik je nu alvast vertellen dat ik je niet verder kan (en wil) helpen in deze.

Maar dat begrijp je vast en zeker.

Met groet,

Erwin Volleberg