wegvallen pensioen?

• JD

Mijn stiefvader is kort geleden overleden. Mijn moeder is na zijn 65ste met hem getrouwd. Hij had een behoorlijk pensioen waarvan ze samen goed konden leven. Nu valt volgens onze informatie dat pensioen weg en moet mijn moeder gaan rondkomen van een AOW uitkering. Kan zij aanspraak maken op andere aanvullende uitkeringen, of blijft het bij de AOW? Als dat laatste het geval is, houdt dat in dat ze alles van de hand moet doen, woning en auto verkopen, opzeggen van alle abonnementen, etc.

• E.Toes

Hallo JD,

Helaas is het waar, waarneer een deelnemer een relatie aangaat NA zijn 65-jarige leeftijd heeft de partner geen recht op partnerpensioen. Dit is zo bij de meeste (volgens mij zelfs alle) pensioenuitvoerders. Indien uw moeder geen eigen pensioen heeft zal zij inderdaad alleen een alleenstaanden AOW vanaf haar 65ste krijgen.

• Erwin Volleberg

Begrijp ik het goed heer/mevrouw Toes het dus niet zo is dat als je na je 65e verjaardag trouwt en je verzoekt aan je pensioenuitvoerder om een lager OP en dus ook voor een NP, dat dat niet kan? Zo ja, waar staat dat ergens?

Groet,

Erwin

• E.Toes

Ik begrijp de vraag niet precies, hoe kan het OP lager worden waarneer er getrouwd wordt na de 65-jarige leeftijd? Vrijgeven van pensioen is wettelijk niet toegestaan….Of bedoeld u wellicht het overgaan van de alleenstaanden AOW naar de gehuwde AOW? (AOW is wel iets anders dan pensioen…)

Het feit dat er geen recht bestaat is niet in die hoedanigheid opgenomen in de Pensioenwet. De Pensioenwet defineerd slechts de term “partner”, “partnerrelatie” en “Partnerpensioen”.

Voor de term “Partner” wordt verwezen naar de definitie in de pensioenovereenkomst. De vorm en rechten/plichten van/voor een partnerpensioen staat uiteraard altijd in een pensioenreglement.

Over het algemeen hanteren pensioenuitvoerders dat partners die partner zijn geworden na de 65-jarige leeftijd van de betreffende deelnemer, niet de hoedanigheid van partner dragen en dus geen recht hebben op een partnerpensioen. Waarom dit precies is weet ik niet, maar ik het het vermoeden dat het om actuariele redenen is. Of wellicht nog een geest uit een *wettelijk* verleden.

Het gaat er echter wel om waarneer iemand partner geworden is, volgens mij maakt het daadwerkelijk trouwen niet zozeer uit… als er maar sprake is van, bijvoorbeeld, een samenlevingscontract van voor de 65-jarige leeftijd. Wellicht is mijn reactie op het bericht van JD iets te stellig geweest, echter ken ik geen pensioenuitvoerders die het toestaan dat een partner die pas na de 65-jarige leeftijd “in het leven” van de deelnemer gekomen is, recht hebben op partnerpensioen. Overigens ken ik ook *bijna* geen partnerloze deelnemers die op de pensioneringsdatum geen nabestaandenpensioen uitruilen voor ouderdomspensioen..

(P.S. mijn voornaam is Emile, en ben een man ;) )

• Simon Kabelfoon

Beste Emile,

Erwin doelt op de uitruilmogelijkheid (op leeftijd 65) van OP in NP.

• JD

Mijn moeder is na zijn 65ste met hem getrouwd, maar woonde daarvoor al met hem samen. Ik weet niet of daar ook “bewijs” voor is, dat moet ik nog uitzoeken. Er bestaat een testament, maar ik weet nog niet of die vóór zijn 65ste is opgesteld. Het overlijden is nog maar kort geleden, en nu komt dit soort zaken aan de orde…

Ik zal nog het één en ander moeten uitzoeken voordat ik precies weet hoe alles in elkaar steekt. Tot zover in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

• E.Toes

Bedankt Simon :>

Een dergelijke uitruil is opgenomen in artikel 61 van de PW. De optie kan alleen geboden worden bij uitdiensttreding en pensionering. Uitruil van OP naar NP ná de 65-jarige leeftijd is niet toegestaan.

Zelfs waarneer het wel mogelijk is, blijft de vraag of de pensioenuitvoerder de partner ook daadwerkelijk als partner ziet (conform hun reglement).

• E.Toes

Als er sprake was van een samenlevingscontract voor de 65-jarige leeftijd dan maakt uw moeder m.i. zeker nog wel kans om alsnog recht op een partnerpensioen te krijgen. Waarneer dit toch niet het geval is bestaat er nog een mogelijkheid; Uw moeder dient dan aan te tonen dat er voor de 65-jarige leeftijd gedurende een periode duurzaam samengewoont is. Dit kan bijvoorbeeld door een uittreksel van de gemeente en bewijs van grote aankopen (een huis, een auto etc). (weet niet precies hoelang deze periode is, maar dacht een paar jaar..) e.e.a. dient wel nagevraagd te worden bij de pensioenuitvoerder hoe zij precies met dit soort situaties omgaan.

Pensioen kan helaas niet testementair vastgelegd worden, aan het testament zult u dus waarschijnlijk niet veel hebben.

Veel succes in ieder geval, en mocht u nog vragen hebben dan horen wij het graag!

• JD

Heb navraag gedaan bij de pensioenuitvoerder (Akzo). Zij keren alleen uit als er een bewijs in de vorm van bijv. een samenlevingscontract in hun bezit is. Helaas is dit niet het geval en moet mijn moeder rond gaan komen van een alleenstaanden AOW. Dat betekent in haar geval dat zij meer dan 2/3 van haar inkomen verliest. Met alle gevolgen van dien…

• E.Toes

Dat is vervelend nieuws… ik moet toch de vraag stellen wat u precies bedoeld met "Zij keren alleen uit als er een bewijs in de vorm van bijv. een samenlevingscontract…."

het woord “bijvoorbeeld” is namelijk wel belangrijk. Als zij enkel en alleen een samenlevingscontract accepteren dan houdt het inderdaad op,denk ik . maar als zij ook akkoord gaan met een bewijs van duurzaam samenwonen dan kunt u wellicht een uittreksel van de gemeente opvragen, of wellicht bewijs leveren van duurzame aankopen die samen gemaakt zijn..

Ik begrijp dat het een moeilijke situatie is, maar wellicht zijn er toch nog opties bij Akzo…..