Ik begrijp de vraag niet precies, hoe kan het OP lager worden waarneer er getrouwd wordt na de 65-jarige leeftijd? Vrijgeven van pensioen is wettelijk niet toegestaan….Of bedoeld u wellicht het overgaan van de alleenstaanden AOW naar de gehuwde AOW? (AOW is wel iets anders dan pensioen…)
Het feit dat er geen recht bestaat is niet in die hoedanigheid opgenomen in de Pensioenwet. De Pensioenwet defineerd slechts de term “partner”, “partnerrelatie” en “Partnerpensioen”.
Voor de term “Partner” wordt verwezen naar de definitie in de pensioenovereenkomst. De vorm en rechten/plichten van/voor een partnerpensioen staat uiteraard altijd in een pensioenreglement.
Over het algemeen hanteren pensioenuitvoerders dat partners die partner zijn geworden na de 65-jarige leeftijd van de betreffende deelnemer, niet de hoedanigheid van partner dragen en dus geen recht hebben op een partnerpensioen. Waarom dit precies is weet ik niet, maar ik het het vermoeden dat het om actuariele redenen is. Of wellicht nog een geest uit een *wettelijk* verleden.
Het gaat er echter wel om waarneer iemand partner geworden is, volgens mij maakt het daadwerkelijk trouwen niet zozeer uit… als er maar sprake is van, bijvoorbeeld, een samenlevingscontract van voor de 65-jarige leeftijd. Wellicht is mijn reactie op het bericht van JD iets te stellig geweest, echter ken ik geen pensioenuitvoerders die het toestaan dat een partner die pas na de 65-jarige leeftijd “in het leven” van de deelnemer gekomen is, recht hebben op partnerpensioen. Overigens ken ik ook *bijna* geen partnerloze deelnemers die op de pensioneringsdatum geen nabestaandenpensioen uitruilen voor ouderdomspensioen..
(P.S. mijn voornaam is Emile, en ben een man )