UPO

• Geert

Ik heb een UPO onvangen met de gegevens tot 31-12-2008, PG van vorig jaar, alles 2008. Nu dacht ik dat het UPO bedoeld was om een actuele situatie weer te geven. Dus opbouw tot 01-01-2009 PG van 2009 en opbouw of factor A van 2009. Of heb ik het mis? Wat voor zin heeft het UPO anders!

• E.Toes

Hallo Geert,

Een UPO geeft altijd de situatie van het voorgaande jaar weer. De regel is dat een UPO verstrekt dient te worden binnen 6 maanden na afloop van het voorgaande fiscale boekjaar. (oftewel; voor 1 juli van het huidige jaar).

Het is niet mogelijk om in de UPO de actuele gegevens te verwerken, wat gebeurt er bijvoorbeeld als u uitdienst gaat op de datum gelegen na 1 juli?

De jaarlijkse opbouw (Factor A) kan ook niet bepaald worden voordat een jaar daadwerkelijk beeindigt is.. als de UPO voor 1 juli verzonden moeten worden, zou dat dus betekenen dat de opbouw over de maanden na 1 juli geschat moet worden. Hetzelfde geld voor de PG.

Daarom wordt er bij de UPO altijd de stand per ultimo van het voorgaande jaar vermeld, dit zodat het ook daadwerkelijk actuele, (en over het algemeen) definitieve gegevens zijn.

De zin van de UPO is dat deelnemers jaarlijks een overzicht van hun opbouwde en te bereiken pensioenaanspraken krijgen, meer niet.

Wat is overigens de reden van uw vraag? Als u een actueel beeld wilt hebben van uw pensioenopbouw kunt u dit ook gewoon opvragen bij uw Pensioenuitvoerder. Mocht de reden zijn dat u een lijfrente verzekering heeft lopen en daarvoor de actuele factor A nodig hebt.. dan kunt u ook de factor A van 2008 gebruiken.

• Geert

De reden is dat ik over ben gegaan naar een ander fonds en ik wou controleren of de PG 2009 juist is verwerkt in de administratie. Bij mijn vorige fonds was het normaal dat je de PG van het lopende jaar zag en ook aan kon geven als er iets klopte. We hadden daar trouwens een maandelijkse opbouw! Bij dit fonds moet ik dus zelf actie nemen om je actuele PG te controleren en volgens mij heeft de wetgever dat niet bedoelt met het UPO?

groet Geert

• E.Toes

De bedoeling van de UPO is om de deelnemers te informeren. HOE een pensioenuitvoerder dit doet is echter aan de pensioenuitvoerder zelf. . Als uw huidige uitvoerder niet met een maandelijkse opbouw werkt begrijp ik wel waarom zij een andere methode hanteren dan uw vorige uitvoerder.

U kunt inderdaad zelf uw PG van het huidige jaar opvragen bij de pensioenuitvoerder, u kunt daarintegen ook een jaartje wachten tot hij op de volgende UPO te zien is.

De PG van het lopende jaar bij uw vorige uitvoerder is overigens ook gebaseerd op aannamens, zij kijken simpelweg wat u in de eerste maanden verdient heeft en trekken de lijn door totdat er een jaarsalaris uitkomt.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de manier waarop uw huidige uitvoerder de UPO verstuurd, dit omdat je dan met de meest juiste gegevens kan werken en je niet volledig hoeft te baseren op aannamens.

Ik denk niet dat de uitvoerder een uitzondering kan maken voor uw situatie… u zult het moeten doen met een UPO die gebaseerd is op de gegevens van het vorige jaar.

• bas

Dit is ook mede ingegeven doordat er bij veel fondsen of verzekeraars gewerkt word met een salarisopgave vooraf en achteraf. Veel werkgevers geven begin van het jaar het te verwachten ( basis ) salaris door aan het fonds.

Aan het begin van het nieuwe jaar geven zij dan eventuele tussentijdse cao verhogingen of andere afgesproken looncomponenten door.

Die ook nog in het pensioen verwerkt moeten worden. Dan kan dus ook de factor A verwerkt worden. Voor de complete en volledige opgave zal je dus inderdaad een jaartje geduld moeten hebben. De tussenstand is natuurlijk altijd opvraagbaar.

gr bas