Communicatie na conversie pensioen mbt scheiding

• Peter Jung

Hallo,

Als beide partners besluiten om wettelijke of algehele conversie toe te passen bij hun scheiding

verkrijgt de medeverzekerde ex-partner een zelfstandig recht op pensioen.

In art 41 van de PW is geregeld dat de gewezen partner van de Pensioenuitvoerder een opgave

krijgt inzake Bijzonder Partnerpensioen.

In art 46 van de PW is geregeld dat de gewezen partner een indicatie krijgt van de te

bereiken kapitalen en een indicatie krijgt van de hoogte van de periodieke uitkering.

Kan geen enkel artikel vinden dat de rechten regelt van een gewezen partner die

geconverteerd heeft en waar sprake is van verzekerde aanspraken.

Kan één van jullie me helpen naar welk artikel ik zou kunnen verwijzen?

Kan één van jullie aangeven hoe het pensioen genoemd wordt wat in geval van conversie

toekomt aan de gewezen partner?

Grt,

Peter

• Peter Jung

Heeft er iemand een antwoord?

• E.Toes

Vreemd, ik heb je eerste bericht van 3 augustus helemaal over het hoofd gezien! excuus, ik zal eens kijken of ik misschien wat weet te vinden…

De uitvoerder waar ik werk benoemd een geconverteerd pensioen hetzelfde als een verevende pensioenaanspraak en communiceerd dit ook als zodanig naar de betreffende gewezen partner. Wel wordt er gespecificeerd dat er sprake is van conversie en niet van een “reguliere” verevening….

Het wordt al laat, dus ik ga deze week kijken of ik iets wettelijks kan vinden over conversie.. de Wet Verevening zegt er angstvallig weinig over….

Ik heb overigens wel een mooi verslag van de SEO waarin de Wet Verevening geevalueerd wordt.. ken je dit verslag al? Zo niet dan kan ik het wel opsturen..

• Peter Jung

Graag en dank je wel,

Peter

• E.Toes

Peter,

De pensioenuitvoerder waar ik werk hanteerd verschillende benamingen voor een geconverteerd recht.

De een noemt het een zelfstandig recht, de ander een verevend recht maar ligt waarbij toe dat het om conversie gaat.

Er is dus denk ik geen eenduidige benaming…

Ik heb ook geen wettelijke artikel kunnen vinden dat enkel en alleen over conversie gaat… best slecht eigenlijk…

• Peter Jung

E,

Op mijn site probeer ik ook aan dit soort misstanden aandacht te geven.

Ook probeer ik de politiek hier op opmerkzaam te maken.

Overigens is dat een moeizame zaak.

Zie als ik me niet vergis pagina 6 van de website.

Dacht dat ik de enige was die hier weing tot niets over kon vinden.

Wat is je voornaam trouwens?, praat/beantwoord wat makkelijker.

Peter

• E.Toes

Ja inderdaad, toen ik deze account 3 jaar geleden aanmaakt had ik er niet aan gedacht dat het voor de communicatie eerder tegenwerkend was dan meewerkend..

Voornaam is Emile ;)

Ik zal maandag aan een aantal van onze juristen vragen of zij wellicht weten van enkele verborgen artikelen over conversie…