verplicht prepensioen, maar is te weinig om van rond te komen

• Paula

Twee jaar geleden ben ik ziek geworden en een jaar geleden wilde mijn werkgever mijn contract ontbinden.

Ik heb een advocaat in de hand genomen en daar is de volgende regeling uitgekomen:

- ik moest me per direct beter melden (ook al was ik niet beter)

- ik bleef nog 2 maanden in dienst (ik was 58)

- ik moest ww aanvragen (per mijn 59e verjaardag)

- wachtgeldregeling: toelage op de ww uitkering gedurende een jaar

- na dat jaar met prepensioen gaan in de maand dat ik 60 werd (is dus nu gebeurd)

- tot mijn 65e wordt mijn prepensioen aangevuld met geld uit de wachtgeldregeling (ik weet niet of nu precies de wachtgeldregeling volgens de cao wordt uitgevoerd, of dat we speciale afspraken hebben). Mijn werkgever heeft me het idee gegeven dat ze me enorm gematst hebben….

Vanaf deze maand ontvang ik netto:

200 euro van mijn ex-werkgever conform afspraak (bekrachtigd door kantonrechter)

550 prepensioen

In totaal krijg ik vanaf deze maand dus 750 (!!) euro netto.

Mijn huur bedraagt 375 euro (eigenlijk 475, maar 100 euro zorgtoeslag in mindering gebracht ).

Gas en elektra: 125

Water: 30

Tv, internet en telefoon: 40

zorgverzekering: 90 (eigenlijk 150, maar 60 euro zogtoeslag reeds in mindering gebracht)

Totaal: 660 euro

Uiteraard heb ik nog veel meer uitgaven, maar die tel ik er voor het gemak even niet bij (zoals het eigen risico zorgverzekering waar ik ieder jaar aan kom, uitvaartverzekering, inboedel- en w.a. verzekering, gemeentelijke heffingen, mobiel telefoonabonnement, kapper, verjaardagen kinderen en kleinkinderen, kleding, ETEN),enz.

Ik kan hier dus absoluut niet mee rondkomen. Zelfs als ik mijn kinderen en kleinkinderen nooit meer iets voor hun verjaardag geef, nooit meer naar de kapper ga, nooit meer kleding koop, en dergelijke, dan kan ik nog niet eens mijn eten betalen.

Is er iemand die weet of ik recht heb op een aanvulling? Het bijstandsbedrag voor een alleenstaande is ongeveer 615 euro per maand (en dan nog 32 euro vakantietoeslag). Hier zit ik met mijn 750 euro ruim boven, dus ik ben bang dat ik nergens voor in aanmerking kan komen. (ik snap niet dat iemand van 615 euro kan leven, want ik kan het niet van 750 euro).

Indien ik wel recht heb op een aanvulling: uit welk potje dan? Van mijn werkgever moest ik namelijk uit de ww na een jaar, anders zouden ze geen wachtgeld betalen.

In de papieren van de rechtbank staat die regeling ook zo overgenomen, dus ik kan ook niet een verlenging van mijn ww aanvragen. (“normaal” gesproken zou ik overigens veel langer recht hebben op ww gezien mijn arbeidsverleden).

Ook ben ik bang dat als er ergens een potje zou bestaand, dat mijn werkgever dan de regeling stopzet…

Ik ben momenteel echt radeloos. Ik heb nog zo'n 1000 euro spaargeld en dat moet ik nu helaas op gaan maken.

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.

• Erwin Volleberg

Dat klinkt niet fijn allemaal Paula. Ik kan me voorstellen dat je jezelf zorgen maakt. Ook ik zou dat in zo'n situatie doen. Desondanks hoop ik dat je er begrip voor op kunt brengen als ik je - aleer ik je een antwoord kan geven - een aantal vragen heb. Kijk maar of je me die hier beantwoord of niet (ook dat zou ik immers begrijpen), danwel of je ze me mailt op erwin1967@home.nl.

Mijn vragen:

1. wat was jou netto inkomen per maand toen je nog werkte?

2. ik weet niet waar die grenzen liggen op dit moment, maar begrijp ik het goed dat je geen huurtoeslag ontvangt?

3. wat gebeurd er met jou uitkering en aanvulling als je morgen weer zou gaan werken (als dat althans kan)?

4. heb je al contact opgenomen met de Gemeentelijke sociale dienst en zo ja, wat was hun antwoord?

Graag verneem ik van je. En zo nee, dan wens ik je desondanks ontzettend veel sterkte en wijsheid toe. Geloof me Paula: het komt goed!

Groet,

Erwin Volleberg

erwin1967@home.nl

• Paula

Hoi Erwin,

Bedankt voor de reactie. Hieronder mijn antwoorden.

1) Mijn loon wisselde erg afgelopen jaren (zo nu en dan minder gewerkt ivm zorg kinderen, oproepcontract, wisselende diensten, enz).

2) Ik krijg wel huurtoeslag (zie mijn verhaal)

3) Ik heb dus werkelijk geen idee wat er zou gebeuren als ik ga werken! Ik denk dat het wordt stopgezet. Maar dat weet ik niet. Zoals ik al had ingegeven was ik destijds ziek en moest ik mij verplicht beter melden. Helaas kan ik niet meer werken, ik ben psychisch en lichamelijk op (heb ook al vanaf mijn 18e gewerkt overigens).

4) Nee heb nog geen contact met SD opgenomen omdat ik meer geld krijg dan dat ik zou krijgen met een bijstandsuitkering. In hun ogen heb ik dus voldoende geld….

Bedankt voor je woorden in ieder geval.

• Erwin Volleberg

Dat je loon wisselde begrijp ik, desondanks zou je volgens mij best een gemiddelde kunnen zoeken door op je bankafschriften te kijken en alle ontvangen bedragen in een jaar op te tellen en te delen door twaald. Lukt dat denk je?

En denk je dat het alsnog verstandig is om navraag te doen over datgene wat er gebeurd als je weer zou gaan werken? Dit hoewel ik het uitermate goed begrijp als je zegt dat je psychisch en lichamelijk op bent. Bovendien vraag ik me nu het volgende af Paula: als je in de WW zit, dan kun je toch ook ziek worden of vergis ik mij nu? En als je heel erg en langdurig ziek bent, zou het dan niet logisch zijn dat je (deels) arbeidsongeschikt wordt verklaard? Denk je dat het handig is om dat na te vragen?

Tot slot zeg je dus - zonder de Sociale Dient te raadplegen - dat je weet hoe al die regels in elkaar zitten? Klopt dat? Of denk je dat het toch nog verstandig is om ff een telefoontje te plegen?

Graag verneem ik van je Paula.

groet,

Erwin

• eline

Beste Paula

Niet een erg vrolijk bericht van je,

Misschien dat deze opmerkingen je kunnen helpen.

1. als je uitkering ontvangt, dan stopt deze op het moment dat een prepensioen ingaat. Dit is wettelijk geregeld. De werkgever bepaalt dit in feite niet. Dit anti cummulatie beding is om te voorkomen dat er 2 uitkering op elkaar gestapeld worden.

2. vraag: je bent blijkbaar geboren voor 1950. Zijn er in het pensioenreglement dat gold toen je met ontslag ging bepalingen over het prepensioen die vervallen bij ontslag? Prepensioen is pas een relatief klein aantal jaren geleden ontstaan (en het is voor iedereen geboren na 1949 ook alweer afgeschaft, maar dat is een ander verhaal) dat betekent dat er vaak maar een deel is opgebouwd op het moment dat iemand met prepensioen gaat en meestal te weinig om van rond te komen. Soms (vaak) is geregeld als je vanuit actieve dienst met prepensioen gaat dit te lage prepensioen wordt aangevuld tot een “normaal”percentage (vaak 70% laatst verdiende inkomen). Als dat bij jou ook het geval was dan lijkt het me dat het netjes was geweest als de werkgever hiermee rekening had gehouden. Graag info hierover (staat in het pensioenreglement)

3. waarom wilde de werkgever dat de WW stopte bij ingang van prepensioen (anders dan anticummulatie)?

als de WW hoger was dan het prepensioen dan kun je denk ik de WW voor het deel méér dan het prepensioen laten doorlopen. (ben ik geen expert in, navragen bij CWI) of was de uitkeringsperiode juist op dat moment overschreden? of was vastgelegd dat de werkgever een aanvulling diende te betalen voorzolang de WW een uitkering gaf?

4. soms komt het voor dat een werkgever volledig te goeder trouw een regeling afspreekt bij ontslag, maar het pakt slecht uit.

Ik kan me voorstellen dat de werkgever dacht dat het prepensioen een uitkering gaf van 70% van het laatst verdiende inkomen, hij kan vergeten hebben dat slechts een deel van het prepensioen is opgebouwd. als je vermoedt dat dit het geval is dan raad ik je aan om te gaan praten met je oude werkgever en aan hem te laten zien dat het allemaal neit goed uitpakt. Misschien dat hih je kan helpen.

Groet

• Lia

Ik zit met een soorgelijk verhaal. Ben 20 jaar in dienst bij mijn werkgever. Werkgever besluit nu om ons kantoor te sluiten. Wij moeten allemaal mee naar een andere locatie. Indien deze locatie meer dan 90 minuten verwijderd is van het huisadres (van deur tot deur) met openbaar vervoer, hoef je niet perse mee. Je komt dan in een sociaalplan. Daar ik ouder ben dan 57,5 geldt voor mij een speciale regeling. Ik kan met prepensioen. Dat is lekker zou je denken. Echter… als ik op mijn pensioenbericht kijk, zie ik dat ik vanaf mijn 62e tot mijn 65e slechts 2.300 bruto per jaar krijg. Hoe kan een mens daar in godsnaam van rondkomen?? Ik was ook benieuwd of ik dan ergens nog een aanvulling krijg.

En wat ik het allergekste vind: als ik zou overlijden terwijl ik nog in dienst was, krijgt mijn partner tot aan zijn 65e, 17.000 euro. Ik begrijp hier echt helemaal niks van.

• Lia

Ik word natuurlijk helemaal gek van al dat gedoe, zie mijn vraag hierboven. Nu hoorde ik van iemand dat het misschien mogelijk is dat ik een aanvulling krijg via een IOW uitkering, maar dat heeft toch niks met je pensioen te maken?

Ik hoop echt dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken.

• E.Toes

Hallo Lia,

Vervelende situatie zeg, is er geen mogelijkheid dat u toch meegaat naar de nieuwe locatie?

Prepensioen bestaat nog niet zo heel lang, wellicht is dat de reden dat het bedrag nog niet zo hoog is.. Sommige werkgevers geven echter een aanvulling op het prepensioen, in de vorm van bijv een VUT-aanvulling. Werknemers krijgen dan deze aanvulling als zij aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als er geen sprake is van een aanvulling, dan zou u samen met uw werkgever kunnen kijken naar de mogelijkheden van het afsluiten van een stamrecht verzekering. Dit houdt simpelweg in dat uw werkgever voor u een direct ingaande lijfrenteuitkering afsluit bij een verzekeraar, met een looptijd tot 65 jaar. Dit zou dan kunnen dienen als een aanvullling op het prepensioen.

Stamrechtverzekeringen zijn echter erg duur en de werkgever moet ze meestal in 1 keer affinancieren, aan de andere kant.. als uw werkgever aangeeft dat hij u wel met prepensioen wilt sturen, dan zou hij er best ook wel wat extra's voor kunnen betalen. Mocht de werkgever hier niet aan mee willen werken dan zou u wellicht ook naar een andere baan kunnen zoeken, met hulp van uw werkgever.

Ik ken overigens geen IOW uitkering, wellicht bedoeld u IOAW? IOAW uitkering heeft inderdaad niets met pensioen te maken en is daarnaast ook inkomensafhankelijk, het is een aanvulling naar het bijstand niveau voor ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten. Zie voor meer informatie:

http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13724&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391899&rubriek_id=391817&set_id=183&doctype_id=6&link_id=2511

Het verschil tussen het partnerpensioen en het prepensioen is moeilijk met elkaar te vergelijken… het zijn namelijk 2 verschillende producten met verschillende doelen.

succes met deze lastige situatie, stel voor de rest alle vragen die u nog heeft (over pensioen) gewoon op dit forum!

• herman

toen ji naar 2maanden werken met nog ziek zijn heeft tot akkoord dat toen ji na 2maanden er uit ging jij je weer ziek had moeten melden dan had of heb je ziektegeld en prepensioen samen daar het ziektegeld 2jaar lang van je baas moet komen . de wet is namelijk zo dat iemand die echt ziek is 2jaar moet worden doorbetaalt door het bedrijf en als jij dan wordt afgekeurd of gedeeltelijk dan heb jij een hoger inkomen door die prepensioen. zit namelijk in het zelfde schuitje namelijk wao.

• herman

Lisa als jij in een sociaal plan komt houdt dat in dat het bedrijf jou dus een bepaalt bedrag per maand betaalt want dat noem je een sociaal plan . nu val jij over dat pensioen maar dat is een aanvulling op het bedrag dat jij maandeliks van jou baas moet ontvangen. informeer daar maar eens naar hoe dat sociaal plan er voor jou uitziet want dit is wel in overleg met cor en vakbond.

herman