Twee jaar geleden ben ik ziek geworden en een jaar geleden wilde mijn werkgever mijn contract ontbinden.
Ik heb een advocaat in de hand genomen en daar is de volgende regeling uitgekomen:
- ik moest me per direct beter melden (ook al was ik niet beter)
- ik bleef nog 2 maanden in dienst (ik was 58)
- ik moest ww aanvragen (per mijn 59e verjaardag)
- wachtgeldregeling: toelage op de ww uitkering gedurende een jaar
- na dat jaar met prepensioen gaan in de maand dat ik 60 werd (is dus nu gebeurd)
- tot mijn 65e wordt mijn prepensioen aangevuld met geld uit de wachtgeldregeling (ik weet niet of nu precies de wachtgeldregeling volgens de cao wordt uitgevoerd, of dat we speciale afspraken hebben). Mijn werkgever heeft me het idee gegeven dat ze me enorm gematst hebben….
Vanaf deze maand ontvang ik netto:
200 euro van mijn ex-werkgever conform afspraak (bekrachtigd door kantonrechter)
550 prepensioen
In totaal krijg ik vanaf deze maand dus 750 (!!) euro netto.
Mijn huur bedraagt 375 euro (eigenlijk 475, maar 100 euro zorgtoeslag in mindering gebracht ).
Gas en elektra: 125
Water: 30
Tv, internet en telefoon: 40
zorgverzekering: 90 (eigenlijk 150, maar 60 euro zogtoeslag reeds in mindering gebracht)
Totaal: 660 euro
Uiteraard heb ik nog veel meer uitgaven, maar die tel ik er voor het gemak even niet bij (zoals het eigen risico zorgverzekering waar ik ieder jaar aan kom, uitvaartverzekering, inboedel- en w.a. verzekering, gemeentelijke heffingen, mobiel telefoonabonnement, kapper, verjaardagen kinderen en kleinkinderen, kleding, ETEN),enz.
Ik kan hier dus absoluut niet mee rondkomen. Zelfs als ik mijn kinderen en kleinkinderen nooit meer iets voor hun verjaardag geef, nooit meer naar de kapper ga, nooit meer kleding koop, en dergelijke, dan kan ik nog niet eens mijn eten betalen.
Is er iemand die weet of ik recht heb op een aanvulling? Het bijstandsbedrag voor een alleenstaande is ongeveer 615 euro per maand (en dan nog 32 euro vakantietoeslag). Hier zit ik met mijn 750 euro ruim boven, dus ik ben bang dat ik nergens voor in aanmerking kan komen. (ik snap niet dat iemand van 615 euro kan leven, want ik kan het niet van 750 euro).
Indien ik wel recht heb op een aanvulling: uit welk potje dan? Van mijn werkgever moest ik namelijk uit de ww na een jaar, anders zouden ze geen wachtgeld betalen.
In de papieren van de rechtbank staat die regeling ook zo overgenomen, dus ik kan ook niet een verlenging van mijn ww aanvragen. (“normaal” gesproken zou ik overigens veel langer recht hebben op ww gezien mijn arbeidsverleden).
Ook ben ik bang dat als er ergens een potje zou bestaand, dat mijn werkgever dan de regeling stopzet…
Ik ben momenteel echt radeloos. Ik heb nog zo'n 1000 euro spaargeld en dat moet ik nu helaas op gaan maken.
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.