overzetvoorstel Delta Lloyd

• B. Mostert

Ik had bij een vorige werkgever in 2004 naast mijn gewone pensioen een Persoonlijk Pensioen Plan. Het gespaarde kapitaal staat in het Delta Lloyd Mixfonds 3%. Het gewone pensioen is overgedragen naar mijn huidige pensioenverzekeraar. Nu biedt DL ivm de zorgplicht aan om over te stappen naar de Neutrale Lifecycle.

Mijn vragen: kun je een Persoonlijk Pensioen Plan (ook) overdragen? Mag je voor het kapitaal(tje) wat er nu staat een aanvullend pensioen aankopen (ik ben nu 51 jaar en werk nog parttime). Zo nee, is het verstandig om over te stappen naar de Lifecycle of is dit lucratiever voor DL dan voor mij? De Profielbepaler van DL maakt me niet echt veel wijzer.

Vast dank

• E.Toes

Het ligt een beetje aan de voorwaarden verbonden aan het persoonlijk pensioenplan. Volgens mij is het een regeling die naast de reguliere pensioenopbouw loopt, en dan is het gebruikelijk dat deze bij de betreffende uitvoerder blijft.

Lifecycle houdt in dat er wat “aggresiever” met het kapitaal belegd wordt waarneer de betreffende deelnemer nog jong is, dit omdat er op dat moment meer tijd zou zijn waarneer het kapitaal “klappen” krijgt van tegenvallende koersen. Aangezien de tijd korter is waarneer de deelnemer ouder wordt, moet wettelijk de optie geboden worden om minder aggresief te gaan beleggen met het betreffende kapitaal, er wordt dan minder in aandelen belegd en meer in vastrentende paketten.

Het is niet specifiek lucratiever voor Delta Lloyd, maar het geeft u wel meer zekerheid dat het opgebouwde kapitaal dat u nu heeft niet in 1 grote terugval ivm tegenvallende beleggingen opgegeten is en er te weinig tijd is om daarvan te herstellen. De keuze is echter aan u.

Voor het wel of niet kunnen overdragen adviseer ik u contact op te nemen met Delta Lloyd, wellicht is het mogelijk maar kost het u wel een boete voor het vroegtijdig afkopen van uw verzekering.

Succes!