afzien van pensioen opbouw

• Ron

Hallo.

Ben vroege vutter met gegarandeerd inkomen(uitkering) bij het ABP(ambtenaar); bouw nu nog steeds pensioen op tot m'n 65e

Zal dan 40 dienstjaren pensioenopbouw hebben(lijkt mij zat)

Nu heb ik deeltijdbaantje op basis van 0-uren contract zonder pensioenopbouw.

Krijg aanbod vast(jaar)contract waarbij ik ook weer pensioen ga opbouwen.

Mijn voorstel aan werkgever is geen pensioenopbouw meer en mogelijk win/win situatie tav van mijn (mager) bruto uurloontje.

Weet allen niet wat bruto netto traject(verschil) zou zijn in mijn geval! voordeel/nadeel financieel voor mij en/of mijn werkgever…

Graag jullie reactie.

Mvgr

• E.Toes

Hallo Ron,

Afstand doen van pensioenopbouw is niet zomaar mogelijk. Als uw werkgever aangesloten is bij een bedrijfstakpensioenfonds dan is het heel goed mogelijk dat de pensioenopbouw verplicht gesteld is vanuit dit fonds. Tevens kan er sprake zijn van een verplichtstelling vanuit de CAO.

Het ligt er dus helemaal aan of er sprake is van een verplichtstelling of niet.

Overigens, u geeft aan dat u met de VUT bent, heeft u gekeken naar de consequenties van het bijverdienen naast de VUT-uitkering van het ABP? Indien u totaal meer dan 100% van het laatst verdiende salaris gaat ontvangen, bestaat de mogelijkheid dat het ABP u met terugwerkende kracht kort op uw uitkering. Maar wellicht bent u daar al van op de hoogte.

• rodirida

Dank voor je commentaar.

Ja, is mij bekent.(zit in regeling zonder beperkingen)

Er is een mogelijkheid om deze “verplichting” te omzeilen…; dan wel met te tekenen afstandsverklaring.

Weet je misschien de financiele gevolgen van een ander bruto-netto traject voor het (uur)loon?

Voordeel werkgever en werknemer…?

Mvgr, Ron

• E.Toes

Dat valt betrekkelijk simpel te berekenen,maar daarvoor heb ik wat meer informatie nodig..

- Wat voor een regeling hebben we het over? salaris-diensttijd ( vormen daarvan kunnen zijn een Middel-loon of Eindloon-regeling), beschikbare premie regeling of kapitaal regeling?

- wat is de gehanteerde franchise? En hoe wordt deze toegepast (per jaar of, bijvoorbeeld, per uur)

- wat is het premiepercentage? afgesplitst naar werknemers- en werkgeversdeel

Als we het hebben over een middelloon regeling met een jaarfranchise kan je daar de volgende berekening op los laten;

(PensioengevendJaarsalaris -/- franchise) x parttimepercentage x werknemerspremie / 12 = te betalen maand premie voor de pensioenopbouw.

Het begrip “pensioengevendJaarsalaris” zou je moeten opzoeken in het pensioenreglement van de betreffende uitvoerder, wellicht zijn er namelijk variable componenten (zoals 13e maand, etc) die ook pensioengevend zijn. Franchise valt over het algemeen wel te vinden op de website van de betreffende uitvoerder.

Als je wilt kan je ook gewoon aangeven om welk pensioenfonds wij het hebben, dan zal ik de benodige gegevens bij elkaar proberen te sprokkelen. :)

• rodirida

Bij deze:

CAO is voor Groothandel in Aardappelen, Groenten en Fruit; tussen werkgeversorganisatie Frugi Venta en Nao met aanvullingsblad voor looptijd

01042008-31032009.

Deelnemer pesioenfonds Stichting Bedrijfspensioenfonds voor Agrarische en Voedselvoorzieningshandel (bpf AVH) Pr.Mauritsplein 29 Den Haag

Huidig 0-uren contract is/was tot op heden ondergebracht bij een stichting, zoals al vermeld met alleen afdracht op loon van Zvw premie en incl vakantiegeld en vakantiedagen..

Vast contract is globaal voor 19uur p/w(3 werkdagen).

Alhoewel vast contract aantrekkelijk lijkt is voor mij 0-uren interessant daar ik de vrijheid heb om eens tussendoor wat anders te doen….

Werkzaamheden zijn structureel van aard, dus feitelijk is er al sprake van een vast contract(slechts effectuering van situatie met extra waarborgen(wel opbouw vrije dagen en betaling bij ziekte etc)).

Afweging is opgeven relatieve vrijheid van werkgever en werknemer tegen weinig loon en zekerheden of aangepast contract waarbij voordeel geen pensioenpremie is terug te zien in(onderhandelin?) hoger uurloon…

• E.Toes

Ik heb wat informatie kunnen vinden over het AGF pensioenfonds;

Premie percentage: 20%

Franchise: 15.158

Maximering: 32.481

Opbouw: 1,90%

19 uur p/w

parttimepercentage 47,50%

Ik ben bij de bepaling van het parttimepercentage ervan uitgegaan dat een reguliere week 40 werkuren kent. (19 uur van 40 = 47,5%) Het pensioenreglement specificeerd de bepaling van de deeltijdfactor niet specifiek, maar geeft aan dat dit een afgeleide is van het aantal “voltijd te werken uren”.. ik heb dus maar voor het gemak 40 uur aangehouden.

Bij het overzicht wordt geen specificatie aangegeven welk deel van de 20% premie in rekening mag worden gebracht bij de werkgever, en welk deel bij de werknemer. De toegestane premie verdeling staat als het goed is vermeld in uw CAO, ik heb hier geen online kopie van kunnen vinden.

pensioengevendloon = 12 maal het vaste maandsalaris of 13 maal vierweken salaris verhoogd met de vakantietoeslag, en evt. de ploegentoeslag.

Fulltime maand salaris € 2.000,00

parttimepercentage 47,50%

Pensioengevend jaarloon fulltime € 24.000,00

Franchise € 15.158,00

Pensioengrondslag inc. Parttime € 4.199,95 (Pensioengevendloon -/- franchise) x 47,5%)

Pensioen aangroei jaarlijks € 79,80

Premie jaarlijks (wg+wn) € 839,99

Premie maandelijks (wg+wn) € 70,00

Als de verdeling van pensioen 50-50 is, zou dat betekenen dat u 10% over uw maandgrondslag zou moeten betalen aan pensioenpremie. Dit zou in bovenstaand voorbeeld

35 euro bruto aan pensioenpremie betekenen, op basis van een 19-urige werkweek.

Bovenstaand is uiteraard een berekening op basis van fictieve gegevens. Indien u een berekening wilt van de daadwerkelijke premie is het denk ik beter om dit via de mail te doen. Ik lees het wel al dit nodig is… Bovenstaande berekening is voor de pensioenopbouw van de reguliere middelloon regeling, ik heb geen weet van eventuele aanvullende premies die u zou moeten betalen…

• E.Toes

Nog een korte aanvulling; Het vakantiegeld wordt ook meegenomen, het pensioengevend maandsalaris is dus het daadwerkelijke ontvangen bruto salaris x 1,08

Eventuele toeslagen moeten ook meegenomen worden.

• rodirida

Alvast dank voor de uitgebreide duidelijke info!

Aanvullend en lezend de CAO toe te voegen dat verdeling WG-WN 10,8 om 9,2 is, een volledige werkweek is vastgesteld op 38 uur..

• E.Toes

Bedankt voor die laatste missende deeltjes van de puzzel!

Rekening houdend met een 38 urige werkweek en de verdeling tussen werknemer en werkgever, ziet mijn eerdere berekening er zo uit;

Fulltime maand salaris inc vak.geld € 2.000,00

Fulltime week 38 uur

parttimepercentage 50,00% (19/38)

Pensioengevend jaarloon fulltime € 24.000,00 (2000 x 12)

Franchise € 15.158,00

Pensioengrondslag inc. Parttime € 4.421,00 (Pensioengevendloon -/- franchise) x 50%)

Pensioen aangroei jaarlijks € 84,00 (Pensioengrondslag inc. Parttime x 1,9%)

Premie jaarlijks (wg+wn)

werknemer 9,2% € 406,73 (Pensioengrondslag inc. Parttime x 9,2%)

werkgever 10,8% € 477,47 (Pensioengrondslag inc. Parttime x 10,8%)

totaal € 884,20

Premie maandelijks

werknemer 9,2% € 33,89

werkgever 10,8% € 39,79

totaal € 73,68

Zoals u ziet zijn de pensioenlasten van iemand die 2.000 euro per maand (inclusief vakantiegeld!!) verdient, € 33,89 bruto per maand.

Hoeveel dit netto is weet ik niet precies (weet niet of de werkgever aanvullende lasten of bijdragen in rekening brengt op het salaris), maar houdt rekening met ongeveer 20-25 euro.

Als u wilt weten wat de bijbehorende pensioenlast is voor uw salaris, moet u simpelweg uw eventueel te verkrijgen maandsalaris x 1,08 doen, en deze neerzetten waar nu

€ 2.000 staat en dan doorrekenen.

• rodirida

Hallo.

Met dank voor het werk en de zeer uitgebreide terugkoppeling…

Conclusie lijkt terecht dat ik niet echt veel wijzer word van pensioenafdracht(verdien nog minder dan.. ;-) ) van dit “bijbaantje” en dus beter kan pandoeren op win/win situatie:

afzien van pensioen premie betalen(ook voordelig werkgever) en netto meer overhouden.. (Uiteindelijk betaal ik nu ook nog steeds afdracht pensioenpremie van mijn Vut uitkering(eindloonregeling) en/of extra betalingen doen in eigen pensioenfonds

Lezende:

4.3.1.4. Medewerker doet afstand van zijn recht om pensioen op te bouwen

Afstand van recht om pensioen op te bouwen en een hoger loon

Een medewerker die afstand doet van zijn recht om pensioen op te bouwen krijgt een hoger loon, omdat er geen werknemerspremies (meer) op het loon worden ingehouden. Het loon wordt niet verhoogd voor het deel van de werkgeverspremies. De medewerker loopt dan niet alleen de bijdrage van de werkgever mis, hij zal fiscaal meestal ook in een ongunstige regeling terechtkomen. Elders wordt nader ingegaan op afstand van recht (7.).

Teneinde later niet voor bewijsproblemen te staan doet een werkgever er verstandig aan om schriftelijk vast te leggen dat een medewerker afstand van recht om pensioen op te bouwen heeft gedaan. Dit wordt door de medewerker en diens partner ondertekend.

arbeidsrechter

Nogmaals dank en misschien hebben er meer mensen z'n afweging te maken,

Mvgr