WAO en pensioen, wie helpt mij?

• Koosje

Na een dienstverband van 10 jaar ben ik in het jaar 2000 in de WAO terchtgekomen voor 100%.

Mijn werkgever had een collectief pensioen voor de medewerkers afgesloten. De premie voor deze pensioenregeling werd volledig door de werkgever betaald. In 2001 heeft mijn werkgever ontslag aangevraagd. Al die jaren heb ik niet over het pensioen nagedacht tot het onlangs tot mij doordrong dat ik nooit een pensioenoverzicht of wat dan ook ontvang terwijl andere mensen dat wel krijgen.

Dus heb ik de verzekeringsmij gebeld en gevraagd hoe ik ervoor sta en wat er eigenlijk is gebeurd vanaf dat ik in de ziektewet/WAO terechtkwam. Zij verwezen mij naar de werkgever, die had “vrijstelling van premiebetaling wegens arbeidsongeschiktheid moeten aanvragen”. Ik heb contact met de werkgever gezocht, maar die hebben in 2002 alles naar een andere verzekeraar overgeheveld en weten het ook niet. Zij zeggen nu dat ik nergens recht op heb en dat ik het zelf met de verzekeringmij moet uitzoeken.

Help, ik weet echt de weg niet in dit ondoorzichtige woud van regels. Destijds heb ik geen verzekering afgesloten voor het zgn. WAO-gat. Wat volgens mij over het inkomen gaat en niet over het pensioen. Maar heeft dit dan misschien ook iets met mijn ouderdomspensioen te maken. Ik heb nu opeens een gat van 9 jaar!

Ik stel het bijzonder op prijs als iemand hier zijn mening over wil of kan geven of mij kan uitleggen hoe dit werkt. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd en heb helaas geen rechtsbijstand verzekering dus zomaar een advocaat inschakelen in helaas geen optie.

• Simon Kabelfoon

Heeft u destijds een zogenaamde pensioenbrief/-reglement van de werkgever ontvangen?

Daarin staat omschreven welk pensioen de WERKGEVER u heeft toegezegd (en doorgaans staat daar ook iets over arbeidsongeschiktheid en premievrijstelling).

Die toezegging zal uw werkgever gewoonweg dienen na te komen (dus wanneer zij verzuimd hebben u als arbeidsongeschikte tijdig aan te melden bij de toenmalige pensioenverzekeraar, dan is dat vooral HUN probleem, hoewelu daar nu last van heeft).

Maar eerst misschien alle beschikbare pensioenpapieren er eens bij zoeken.

• Koosje

Beste Simon, dank voor je reactie.

De pensioenpapieren heb ik, Het is genaamd Pensioenreglement;

aan dit reglement is in 1994 een addendum toegevoegd: Addendum op het op 1.1.1994 in werking getreden pensioenreglement van .. (naam werkgever) :WAO-aanvullingspensioen.

Ook heb ik ontvangstverklaring hiervan Hierop staat:

"verklaart een exemplaar van het op 25.01.1993 in werking getreden addendum WAO-aanvullingspensioen behorende bij het pensioenreglement. NB: bewaren bij de pensioenadministratie"

door mij ondertekend op 03-10-1994.

(Het valt mij nu op dat de data toch ook wel vreemd zijn. )

Zoals ik al schreef heb ik destijds niet gekozen voor de verzekering van het WAO-hiaat (bonsaiboompjes kweken was voor ons allen het vooruitzicht, dus je kwam toch niet in de WAO…. het kan raar lopen). Maar het addendum hoort toch bij het pensioenreglement? = oudedagvoorziening en niet bij een apart af te sluiten WAO-gat verzekering?

• Simon Kabelfoon

Dat addendum hoort inbderdaad bij het pensioenreglement.

Maar het ging je hier om de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid en die is geregeld (of niet, maar dat zou hoogst ongebruikelijk zijn) in het reglement zelf.

In DAT document (het reglement zelf) staat dus wat er over premievrijstelling is geregeld en die tekst is dus van belang.

• Koosje

Dan vrees ik dat ik gewoon pech heb. In het reglement zelf wordt nergens gesproken over premievrijstelling.

Dank voor je reacties in ieder geval.

• Simon Kabelfoon

Volgens de verzekeraar was dit WEL geregeld, dus wellicht daar vragen WAAR dit geregeld was (in welk document).

• E.Toes

Ik ben het eens met Simon, premievrije deelname bij arbeidsongeschiktheid is doorgaans wel verzekerd bij een pensioenfonds. Bij de meeste pensioenfondsen dient dit aangevraagd te worden waarneer een deelnemer arbeidsongeschikt wordt, waarneer dit niet meteen gebeurd is het mogelijk dat een dergelijk verzoek afgewezen wordt, maar mijn ervaring is dat uitvoerders doorgaans coulant omgaan met een aanvraag die pas later doorkomt..

• Koosje

Helaas is het zo dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Natuurlijk is niemand verantwoordelijk! Bij mijn ex-werkgever niet, en ook bij de verzekeraar niet. Het vervelende is dat het al weer 9 jaar geleden is dat ik in de WAO ben gekomen en dat ik nu pas aan de bel trek: de reden heb ik in mijn startende post al aangegeven. Bovendien wist ik werkelijk niet dat er zoiets bestond als premievrijstelling.

Op mijn directe vraag aan de verzekeraar: stel dat mijn ex-werkgever destijds wel premievrijstelling wegens arbeidsongeschiktheid had aangevraagd, was dit dan toegekend? krijg ik geen ja maar ook geen als antwoord.

Zoals gezegd staat er in mijn pensioenreglement geen woord over. Is het misschien mogelijk dat dit soort zaken in de polisvoorwaarden staan? Die heb ik niet en mijn ex-werkgever hoogstwaarschijnlijk ook niet omdat deze in 2002 van verzekeraar is veranderd.

Kun je als deelnemer van een collectief pensioen de polisvoorwaarden opvragen bij de verzekeraar? Wat is jullie ervaring daarmee? Zijn polisvoorwaarden uberhaupt nog op de vragen na zo lange tijd?

• E.Toes

Kunt u mij de naam van het betreffende fonds geven waar u destijds verzekerd was?

Het gaat dus niet om de uitvoerder, maar om het fonds….

Een dergelijke premievrijstelling zou, als hij van toepassing is, opgenomen moeten zijn in het pensioenreglement.

Als premievrijstelling destijds wel verzekerd was, gaat een ander probleem spelen.. namelijk het overdragen van een schade reserve van de ene verzekeraar naar de andere ten tijde van de collectieve waardeoverdracht…maar dat is voor later, laten we eerst proberen te achterhalen of er uberhaubt sprake kon zijn van premievrije stelling bij arbeidsongeschiktheid.

• Simon Kabelfoon

Het gaat hier waarschijnlijk om een “kleinere” regeling van 1 werkgever die is ondergebracht bij een pensioenverzekeraar.

Kunt u aangeven welke verzekeraar dat was en beschikt u wellicht nog over polisbladen of iets dergelijks waarin uw pensioenaanspraken waren vastgelegd.

Daarin wordt doorgaans verwezen naar van toepassing zijnde polisvoorwaarden (waar ik waarschijnlijk nog wel aan kan komen) en eventuele clausules of aanvullende voorwaarden.