overdracht nabestaanden pensioen

• Maria

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag?

Iemand vroeg of ik wil helpen met pensioenstukken. Nu heeft ze een nabestaanden pensioen en één van de pensioenfondsen wil het nabestaandenpensioen afkopen, ze heeft hiervoor al een brief ontvangen. Dit is dus op initiatief van het desbetreffende pensioenfonds. Is het nu mogelijk dat ipv de afkoop dit pensioen wordt overgedragen naar het “grotere” nabestaanden pensioen?

Vriendelijke groeten Maria

• E.Toes

Hallo Maria,

Ik begrijp de situatie niet helemaal. U geeft aan dat een vriendin(?) enkel een nabestaandenpensioen heeft staan bij een uitvoerder. Ik ga er dan vanuit dat er geen ouderdomspensioen aanwezig is. Dit zou ook betekenen dat het betreffende pensioen waarschijnlijk vanuit een scheiding ontstaan is, is dat zo?

Als dat zo is dan is het niet mogelijk om dit partnerpensioen middels waardeoverdracht over te dragen.

Daarnaast speelt bij mij de vraag of het aanbod tot afkoop voortkomt uit een overlijden of uit een recente scheiding. (De wet staat namelijk toe dat een Bijzonder partnerpensioen wordt afgekocht binnen 6 maanden na ontstaan van het recht, of bij het daadwerkelijk ingaan hiervan).

Zou u wellicht iets meer informatie kunnen geven?

• maria

Natuurlijk kan ik meer informatie geven, no problem.

Deze vriendin haar man is overleden en haar man had drie ouderdomspensioenen.

De “grootste” wordt nu een nabestaande-pensioen.

Dan zou er nog twee “kleine” pensioentjes, één daarvan zegt dat door het overlijden van haar man het pensioen vervalt omdat het niet was voor nabestaanden. Kan dat??

De tweede van deze “kleine” pensioentjes heeft, inderdaad nav het overlijden van haar man, een brief gemaakt of ze die wil tekenen zodat het wordt afgekocht, middels een eenmalig bedrag. Om deze laatste ging mijn vraag. De betaling van dit pensioentje was per kwartaal en nu hebben ze dat stop gezet en wachten ze denken ik nog op de getekende verklaring voor de afkoop.

Het liefst zou mijn vriendin dit pensioentje overdragen als waardeoverdracht naar het grootste pensioen wat nabestaanden pensioen wordt.

Of eventueel het pensioentje doorlaten lopen en dan desnoods een jaarlijkse uitkering krijgen , als per kwartaal te lastig zou zijn voor de maatschappij.

Kortom zij heeft liever een periodieke uitkering dan een éénmalige afkoop.

Met vriendelijke groeten,

Maria

• E.Toes

Hallo Maria,

Helaas is het voor uw vriendin niet mogelijk om de nabestaandenpensioenen samen te voegen tot 1 groot nabestaandenpensioen. Waarneer een recht eenmaal is ingegaan kan deze niet meer over gedragen worden. Afkoop is dus de enige optie.

En dan uw andere vraag : “…Dan zou er nog twee ”kleine“ pensioentjes, één daarvan zegt dat door het overlijden van haar man het pensioen vervalt omdat het niet was voor nabestaanden. Kan dat??…”

Ja, dat is mogelijk. Sommige regelingen kennen geen nabestaandenpensioen, en andere hebben het wel maar dan op risicobasis.. dit vervalt dan bij pensionering of uitdiensttreding.

• Maria

Ik wil je heel er graag, mede namens mijn vriendin, ontzettend bedanken voor alle vakkundige informatie die je hebt gegeven.

Het is toch super dat er mensen zijn die je nog “zomaar” willen helpen.

Super nogmaals THANKS!! (tu)

Groetjes Maria

• E.Toes

Graag gedaan Maria! We vinden het met zijn allen (praat ook gelijk maar even voor de rest…) leuk om te doen! En dit soort berichten zijn altijd een goede motivatie! :>

• Maria

;)