uitkering pensioen

• Maarten Jongejans

Wij kan mij helpen met het volgende. Hoe zit het nu eigelijk?

Ik heb een vraag.

Ik ben getrouwd en bouw nu mijn pensioen op bij de PGGM. Echter ben ik al eens eerder getrouwd geweest en mijn ex-vrouw is een half jaar na de scheiding overleden, alleen heeft zij zich nooit afgemeld voor mijn pensioen.

Nu zegt de PGGM dat mijn huidige vrouw alleen recht heeft op mijn pensioen voor de periode dat wij officieel samen zijn, omdat mijn ex-vrouw zich niet heeft afgemeld. Waar blijft dan de rest van mijn geld, mocht mij nu wat overkomen?

Ik stel deze vraag, aangezien de PGGM mij niet een duidelijk antwoord hierop kan geven en ik overweeg om over te stappen naar een ander pensioenverzekeraar.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Maarten

• Peter Jung

Maarten,

Ik denk dat het wat moeilijk is om je af te melden als je overleden bent, maar dat terzijde.

Uit je antwoord maak ik op dat je je huidige huwelijk nooit aangemeld hebt bij het PGGM.

Dat had je namenlijk moeten doen.

Het PGGM heeft een middelloonregeling, d.w.z. dat je pensioen opbouwt op basis van de

voor een specifiek jaar vastgestelde Pensioengrondslag.

Je nieuwe partner heeft voor dienstjaren vanaf de huwelijksdatum recht op een partnerpensioen.

Als overigens sprake geweest zou zijn van een zogenaamde eindloonregeling, dan was er

een partnerpensioen verzekerde op basis van je dienstjaren vanaf datum in dienst, maar wel

onder aftrek van het partnerpensioen wat toekwam aan je voorgaande partner(s).

Het partnerpensioen vervalt als de meeverzekerde ex-partner komt te overlijden.

Je mag het niet opnieuw opbouwen. Dat is een kwestie van risico.

Het kan overigens zijn dat je voor je huwelijk al een tijd hebt samengewoond.

Het partnerpensioen had ook afgesloten kunnen zijn als je samenwoonde. Het Pensioenfonds

voor Zorg en Welzijn ( oude naam : PGGM ) kan aan je aangeven wat de voorwaarden zijn om

daarvoor in aanmerking te komen. Of dat ook met terugwerkende kracht kan moeten ze je

natuurlijk kunnen vertellen.

Overstappen naar een andere pensioenverzekeraar is alleen mogelijk in geval van uitdiensttreding.

Je kan niet zeggen, ik wil overstappen, omdat je huidige pensioenfonds je niet bevalt.

Het Pensioenfonds voor Zorg en Welzijn is een verplicht Pensioenfonds. Hierin is geen keuze mogelijk.

Metvrgrt,

Peter