verplicht met prepensioen?

• Huub

Hallo,

Ik heb een vraag. Kan mijn werkgever mij verplichten met prepensioen te gaan? Ik heb een gesprek met mijn leidinggevende gehad omtrent prepensioen, waarin ik heb aangegeven dat ik wil doorwerken tot mijn 65ste (ben nu 61). Tegen mij is toen gezegd, dat ik dat mag,maar dan wel bij een andere werkgever….

Inmiddels heb ik ontdekt dat mijn werkgever over de afgelopen 2 maanden geen pensioen heeft afgedragen.

Kan dit zomaar?

Wie kan mijn vraag beantwoorden en/of heeft tips voor mij?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvrgr,

Huub

• Peter Jung

Huub,

Lijkt mij van niet. Het zou erop neerkomen dat je formeel ontslagen wordt. Er zullen goede gronden aanwezig moeten

zijn om dat te kunnen doen. Lijkt wat op leeftijdsdiscriminatie. Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.

Je zou bijna denken dat het bedrijf waar je werkt in zwaar weer gekomen is. Werken er meer mensen?

Wordt er alleen voor jou geen pensioenpremie meer afgedragen of gebeurt dat voor niemand meer?

Peter

• E.Toes

Het niet afdragen van de pensioenpremie kan ook simpelweg komen doordat Huub de pensioengerechtigde leeftijd voor het prepensioen bereikt heeft. Als de pensioenrichtleeftijd voor prepension 62 jaar is, dan stop de premiebetaling na die tijd. Dit betekend echter niet dat het ook verplicht in moet gaan..

Het is zeker niet toegestaan om iemand verplicht met pensioen te sturen (tenzij de CAO dit bepaald). Zit er overigens een VUT-recht gekoppeld aan het prepensioen? Als dit zo is dan vervalt het VUT-recht bij uitdiensttreding (oftewel, mocht uw werkgever toch besluiten u te ontslaan zonder dat u met prepensioen gaat dan kan dit grote financiele gevolgen hebben).

Wellicht kunt u even bellen met uw pensioenuitvoerder en uw situatie daar voorleggen, zij kunnen uiteraard niet bemiddelen tussen u en uw werkgever maar zij kunnen wellicht wel meer informatie geven over waarom de premiebetaling gestopt is.

• Peter Jung

Huub heeft aangegeven dat hij nog geen 62 is. Naast de premie voor het prépensioen zal er denk ik toch ook nog premie voor het levenslange pensioen betaald dienen te worden.

• E.Toes

Excuus, te snel gelezen en te snel gepost..

In dat geval is het inderdaad nogal een vreemde zaak…

• M. Prins

Met 61,9 jaar MAG je met prépensioen en je moet 6 maanden vantevoren aangeven of je hiervan gebruik wilt maken. Ik heb aangegeven dat ik er GEEN gebruik van wil maken maar kreeg vorige week te horen dat ik er gebruik van MOET maken. Kan dit zonder “slag of stoot”, wat zijn mijn rechten (en plichten), val ik dan onder het Sociaal Plan? Zoals in veel bedrijven zijn de mensen van mijn leeftijd makkelijk “op te ruimen” onder het mom van “natuurlijk verloop”. Hier wordt de regeling genoemd: “Vertrek bij boventalligheid werknemer geboren voor 1 januari 1950”, heb ik dan recht op doorbetaling opbouw pensioen, graag uw advies. Met vriendelijke groet, M. Prins