Hulp nodig bij pensioensituatie (woon in buitenland, premies gestopt, polis loopt door)

• Bart

Dag,

Ik woon sinds 2004 in het buitenland (USA) .

Toen ik nog in NL werkte had ik vanaf 2001 via mijn werkgever een LevensPlan pensioen via Falcon Leven.

(Voglens mij een woekerpolis, ik heb vandaag een Sluitingsbrief gestuurd, voor wat het waard is).

Door mijn emigratie zijn de maandelijkse inleggen gestopt (daar heb ik in 2004 contact over gehad met de tussenpersoon). De polis loopt wel door.

Ik ben een complete leek:

de tussenpersoon vertelt mij dat het het beste is de polis gewoon door te laten lopen totdat 2037 als koopsom voor pensioen. Eerder afkopen zou heel duur zijn, hij had een verhaal dat ik dan allerlei ‘boetes’ betaal aan de fiscus en wellicht ook wel dubbel omdat het geld naar de VS gaat vanwege mijn emigratie. Ik kan het echter niet beoordelen…

De waarde bedroeg in 2006 (laatste jaaroverzicht dat ik heb ontvangen) circa 6000 euro – nog niet heel veel, maar ook weer genoeg om het niet te laten lopen)

Daarbij komt dat ik al jaren geen jaaroverzichten ontvang van Falcon c.q. de tussenpersoon. Sinds 2006 ontvang ik geen overzichten meer en de tussenpersoon beweert bij hoog en bij laag dat ze wel mijn juiste adres hebben in de VS.

Ik heb nu onder de hand wel mijn twijfels want ze incasseren denk ik wel ieder jaar de kosten voor mijn polis. Volgens mij loop ik risico dat mijn inleg op termijn helemaal op gaat aan kosten. Ook het feit dat ik neits meer van ze hoor en het contact altijd al wat vreemd is met de tussenpersoon (veel email, weten nooit precies hoe en wat etc.).

Is er iemand met verstand van zaken die mijn polis en situatie kan doorlichten en beoordelen en advies kan geven, ook of ik mijn polis elders kan onderbrengen of kan afkopen etc.? Kortom, wat moet ik doen? Ik ben graag bereid voor eerlijk en begrijpelijk advies te betalen! In dat geval wil ik graag met je in contact komen.

Hartelijk dank, ik zie door de bomen het bos niet.

Bart

• Peter Jung

Hallo Bart,

Ik wil wel eens kijken wat ik voor je doen kan. Heb je wellicht een pensioenreglement en voorwaarden, een polis of een stand van verzekering die je digitaal kan versturen?

Met vriendelijke groet,

Peter