Half emigreren.

• Cornelis

Om straks (over goed vijf jaar) mijn pensioen bruto netto te ontvangen, zou ik naar Thailand willen/moeten emigreren. Nu willen wij tegen die tijd een half jaar in Thailand en een half jaar in Nederland wonen.

Nu had ik zo gedacht: als ik mij hier bij de belasting en gemeente uit laat schrijven en dat mijn vrouw hier gewoon in Nederland blijft ingeschreven, kunnen wij dan 6 maanden in Thailand wonen en 6 maanden in Nederland, of gaat deze gedachtengang van mij niet op.

Formeel zal ik natuurlijk 9 maanden in het buitenland moeten verblijven, maar wordt en/of hoe zou dit gecheckt worden?

• Peter Jung

Ik zou niet weten waarom je niet 6 maanden in Thailand zou kunnen wonen en 6 maanden in Nederland. Maar dat is waarschijnlijk je vraag niet. Je wilt je bruto pensioen denk ik netto ontvangen.

Als Nederland geen fiscale verdragen heeft met Thailand zullen de inhoudingen m.i. gewoon in Nederland plaats vinden.

Je partner blijft fiscaal in Nederland wonen en jij niet? Wel een gezamenlijke aangifte?

Je kan deze vraag denk ik beter stellen aan een fiscalist.

De verzekeraar zal je jaarlijks hooguit vragen om een bewijs van in leven zijn. Een handtekening op een Thaise krant volstaat meestal.

metvrgt,

Peter

• Cornelis

Peter,

Dank voor het antwoord.

Nederland heeft inderdaad een verdrag v.w.b. fiscale inhoudingen met Thailand. (Behoudens overheids pensioenen).

Was ook al van plan om één en ander bij mijn belastingconsulent neer te leggen.

Groeten,

Cornelis

• Just

Hou er wel rekening mee dat de zorgverzekering in Nederland zal stoppen bij emigratie. Dat wordt op pensioengerechtigde leeftijd een duur geintje, als het al mogelijk is (vanwege gezondheid) om een individuele internationale ziektekostenverzekering af te sluiten.

• Cornelis

Ja, dat is mij bekend. Hier zijn ook diverse topic's van op het Thailand forum.

• JanvL

Half emigreren bestaat niet. Fiscaal is niet alleen het criterium waar iemand woont, maar waar zijn sociale leven zich afspeelt. Als de echtgenote in NL blijft wonen en er is geen scheiding zal de woonplaats in NL zijn gelegen. Het is het één of het ander!

• Cornelis

Als de echtgenote in NL blijft wonen en er is geen scheiding zal de woonplaats in NL zijn gelegen.

Dit is wat ik wilde weten.

Dank voor het antwoord.