geen pensioen via wergever, wat nu?

• KC

Hallo,

ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand mij kan helpen…. Ik werk sinds een jaar bij een bedrijf maar daar kan ik dus niet voor mijn pensioen sparen. Dat moet ik dus blijkbaar zelf regelen. Waar kan ik het beste zelf gaan sparen?

graag jullie advies.

groetjes,

K

• E.Toes

Beste KC,

Zoek eens op google naar “bancair sparen”, dit is een nieuwe mogelijkheid per 1 januari 2008 waarmee u relatief goedkoop bij uw (of “een”) bank kunt sparen voor uw oudedagvoorziening.

Tevens zou u bij verschillende verzekeraars (Nationale Nederlanden, Achmea, Zwitserleven, etc) kunnen kijken voor een lijfrente voorziening.

Zelf netto sparen is natuurlijk ook mogelijk maar vereist wel veel discipline.

• Peter Jung

KC,

Misschien is het toch wel handig je werkgever erop te attenderen dat het lonend is als de werkgever de pensioenvoorziening regelt ook al wordt de pensioenpremie volledig door de werknemer betaald. Immers, over de te betalen pensioenpremie hoeft de werkgever de werkgeverpremies niet te betalen en jij de werknemerpremies niet. Zo hebben jullie alle twee voordeel. Voor wat betreft je pensioenvoorziening kan je offertes aanvragen bij diverse maatschappijen. Beperk je niet tot één maatschappij.

Metvrgrt,

Peter

• JanvL

Wat is het voordeel voor de werknemer als hij ziek wordt en in de WIA terechtkomt? Een lagere uitkering!

Wat is het voordeel voor de werkgever na een pensioentoezegging en een zich voordoende crisis?

Of ook wel, aan pensioen zitten meer haken en ogen dan zo'n simpel antwoord.

• Peter Jung

JanvL,

Doordat je salaris lager wordt zal inderdaad de uitkering als je in de WIA terecht zou komen ook lager zijn.

Dit geldt voor het overgrote deel van ons Nederlanders die hun pensioenvoorziening via hun werkgever hebben lopen.

Hoe groot is echter de kans dat je in de WIA terecht komt?

En hoe groot is de kans dat je volledig afgekeurd wordt tegenwoordig? Uitermate klein. Ze kunnen altijd wel