brutto/netto verhaal

• anna

Beste allemaal,

Mijn man wordt medio volgend jaar 65 jaar. Hij heeft dan een Ouderdomspensioen opgebouwd van Euro 25.432, volgens het jaar overzicht.

Wat houdt hij hier netto aan over, als hij hier de loonheffing(en) laat toepassen.

Hoe kan ik er achter komen of er nog ruimte is om bij te storten, dit i.v.m. met een “oprotpremie”van ongeveer 20.000.

Ik heb wat zitten googgelen, en kom dan ook mogelijkheden als lijfrente, en een stamrecht verzekering tegen.

Wat is wijsheid in deze.

vr.gr. anna

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Anna,

Het netto inkomstenplaatje is niet exact te maken zonder dat bekend is wat de overige inkomsten (AOW toeslag), aftrekposten en partnerinkomens zijn. Je zou bijvoorbeeld een berekening kunnen maken in het programma voor de inkomstenbelasting van de belastingdienst. Te downloaden van www.belastingdienst.nl. Je stelt dan de leeftijden van jou en je man 2 jaar omhoog. Bij de inkomsten vul je dan de pensioenen in en bij de heffingen en kortingen vul je dan 0 in. Op deze manier krijg je op basis van de ingevoerde gegevens de bedragen die worden ingehouden. De belastingbedragen trek je af van de bruto inkomsten en dan heb je ongeveer het netto bedrag per jaar. De AOW voor 2010 zal ongeveer €8.800 zijn. de maximale toeslag voor de partner is ook dit bedrag.

Met de oprotpremie bedoel je waarschijnlijk een “gouden handdruk”. De gouden handdruk is belast geld (inkomstenbelasting box 1). Met deze som geld heb je een aantal mogelijkheden.

1 Je laat het bedrag in 1 keer uitkeren door de werkgever. Het bedrag wordt belast in het jaar waarin de uitkering komt.

2 Je stelt de uitkering uit tot uiterlijk het jaar waarin je man 65 jaar wordt. Dan weer mogelijkheid 1 of 3.

3 Je koopt een gelijkmatige uitkering aan in de vorm van een lijfrente. De minimale duur is ongeveer 2 jaar. Maar het mag ook levenslang of een andere duur zijn.

4 Oprichten van een stamrecht BV. De BV ontvangt de gouden handdruk en gaat deze zelf beleggen en uiteindelijk uit keren aan de “eigenaar” van de BV.

Bij alle 4 de alternatieven zitten financiële voor- en nadelen. De keuze is sterk afhankelijk van de wensen die jullie beide hebben. Een eenduidig advies is niet te geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Buro Zwiers

Jan Zwiers.

• anna

Dank voor reactie. Ik zal proberen iets duidelijker te zijn. Mijn man wordt 65, en daar ik jonger ben kom ik in aanmerking voor een toeslag.

Ik werk wel een klein beetje, maar dat heeft geen gevolg voor de toeslag omdathet minderis dan 210 Euro

De “oprot”premie een gouden handdruk wil ik het niet noemen zal ongeveer 20.000 euro gaan bedragen.

Via google heb ik gezien dat voor een dermate kleinbedrag een Stamrecht B.V. geen zin heeft. Wel kom ik een stamrechtverzekering tegen, maar begrijp de werkwijze niet zo goed.

Eigenlijk wilden wij die 20.000 euro eventueel wel bijstorten, maar daar moet je ruimte voor hebben heb ik begrepen. Hoe je die ruimte schept, en /of wel aanwezig is, idaar heb ik ook geen idee van.

Daar het Ouderdomspensioen hoger is dan de AOW, is mij geadviseerd door een kennis, om bij het Ouderdomspensioen de Loonheffeing te laten toepassen.

In mijn beleving wordt dan alleen de loonheffing, en nog 6,9% voor iets anders van dat bedrag afgetrokken.Zou graag willen weten hoe hoog die loonheffinf dan is.

Wat betreft het downloaden van de Belasting, zolang er niet iets is in Jip en Janneke taal is dat voor mij te gecompliceerd. Maar wel dank voor het advies.

Ik dacht in mijn onnozelheid dat mijn vraag voor een kenner op dit bord zo te beantwoorden zou zijn, doch uit de reactie merk nik op dat ik hier te licht over gedacht heb, daar er kennelijk veel meer factoren een rol hierin spelen.

vr.gr. anna

Beste Anna,

Zeer kort door de bocht (ik hou geen rekening met verdeling van inkomsten):

Opstelling inkomen.

AOW man 8.800

AOW toeslag 8.800

Pensioen 25.432

Totaal inkomen 43.032

Opstelling heffing (schijven en tarieven zijn nog niet bekend):

Heffing eerste schijf 15,6% over eerste 18.000 = 1.372

Heffing tweede schijf 24,1% over tweede 15.000 = 3.615

Heffing derde schijf (43043-18.000-15.000=10.043) x 42% = 4.218

Totale heffing 9.205

Kortingen:

Algemen heffingskorting 970

Netto 43.032 - 9.205 + 970 : 12 = 2.900

Wil je een meer specifieke berekening dan moet je er een financieel adviseur of administratiekantoor/accountant naar laten kijken.

Het klopt wel dat een stamrecht BV waarschijnlijk niet lonend is met een dermate klein bedrag. De kosten voor de oprichting bedragen vaak al €2.000 en daarbij moet je rekening houden met jaarlijkse kosten van ongeveer €1.000. Maar als je wil gaan beleggen of je wil een eigen bedrijf starten dan kan het toch interessant zijn.

De opmerking over het ruimte hebben voor het bijstorten kan ik niet plaatsen. De gouden handdruk staat los van je pensioen.

Met een stamrechtverzekering wordt een lijfrente (direct ingaand of uitgesteld) verzekering bedoeld.

Tenslotte zowel over de AOW als het ouderdomspensioen worden loonheffing ingehouden.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers

• anna

Beste Jan,

Dank voor jouw reactie. De door jouw genoemde bedragen voor de AOW kloppen dacht ik niet helemal. Mi. bereken je 2x een bedrag voor een alleenstaande. Uit mijn herinnering meen ik te weten, dat een echtpaar ongeveer 12.500 euro krijgt. Maar ik zal gaan zoeken, en nakijken.

Dan wat ik met bijstorten bedoel. Ik heb ooit eens begrepen van iemand dat het Ouderdomspensioen wordt opgebouwd in relatie tot een inkomen. Nu zou er soms ruimte zijn om bij te storten in de pensioenspot. Ik druk mij waarschijnlijk weer wat onbegrijpelijk en mogelijk onduidelijk uit, maar zoiets is bij mij blijven hangen.

Hierbij zou een termijn van 3 jaar ook nog een rol spelen, volgens mijn herinnering.

De oprotpremie wordt uitbetaald omdat mijn man iets eerder dan 65 jaar stop met werken.

Hij gaat dan gebruik maken van een OBU regeling voor 6 maand, krijgt hetzelfde loon via deze regeling, maar omdat hij gaat “snoepen'” van deze regeling voor die 6 maand, waarin overigens dan ook geen pensioen opbouw plaats vind, zal het Ouderdomspensioen nadat hij 65 jaar iets lager uitvallen. Hiervoor krijgt hij dan ter compensatie die oprotpremie.

Hopelijk begrijp je er iets van, en eventuele excuses voor dingen die ik niet goed verwoord.

vr.gr. anna

Beste Anna,

De AOW van 8.800 is de enkelvoudige gehuwde aow. Zie ook site

http://www.pensioenplanner.nl/bereken_aow.asp?ref=pp

Gouden Handdruk staat los van een eventueel bovenmatig pensioen. De 100% norm van het pensioen geldt alleen voor pensioenuitkering en daar worden geen lijfrente uitkeringen in meegenomen.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers

• Potter

Beste Anna,

Vanaf 2010 mag de gouden handdruk ook op een geblokkeerde bankrekening worden gezet. Je betaalt dan dus niet in een keer belasting, maar laat de pot in minimaal 5 jaar uitkeren. Met het bedrag van 20.000 blijf je dan ruim binnen de daarvoor geldende wettelijke grenzen.

Een stamrecht-BV (kosten!) zou ik, gegeven het bedrag, niet adviseren, en een verzekering (kosten!) ook niet. Dus gewoon of in een keer uit laten keren, of via die bankrekening.

Potter

• henkie

Berekening van de inkomstenbelasting is niet geheel correct.

Daarbij komt nog de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet (Iab Zvw) bij.

AOW ca € 18.000 (12 maanden, dus situatie 2011)

Bedrijfspensioen ca € 25.500

Totaal inkomen ca € 43.500

Schijf 1 € 2,788 (tarief 2009)

Schijf 2 € 3.434

Schijf 3 € 4.777

Totaal: € 11.000

Heffingskorting € 970-

Ink belasting € 10.030

Iab Zvw € 2.220 (inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet)

Totaal ca € 12,250

Netto ca € 31.250 = ca € 2.600 per mnd

(teruggaaf i.v.m. hypotheekrenteaftrek e.d buiten beschouwing gelaten)