verevening ouderdomspensioen maar niet getrouwd

• besje

stel je bent niet getrouwd geweest maar wel 20 jaar samen een huishouden gevoerd en gaat uit elkaar

heeft de vrouw dan recht op een deel van het ouderdomspensioen van de man?

ook al is er offifcieel niets geregeld in een samenlevingscontract oid

de man heeft bijv carriere kunnen maken en 40 uur kunnen werken de vrouw zorgt voor de kids en werkt deeltijd

• E.Toes

Hallo Besje,

De Wet Verevening is in beginsel niet van toepassing op personen met enkel een samenlevingscontract. Het is echter wel mogelijk om samen met uw ex-partner afspraken te maken over de verdeling van het pensioen. Dit moet dan wel in het notarieel stuk komen wat de beeindiging van uw samenleving officieel maakt.

De betreffende pensioenuitvoerder is echter niet betalingsplichtig tegenover u. Oftewel; als u de verdeling van pensioen doorgeeft aan de pensioenuitvoerder hoeft hij niet wettelijk zorg te dragen voor de juiste verdeling en de betaling naar elk van de partijen.

In het pensioenreglement van de uitvoerder van uw ex-partner staat zeer waarschijnlijk de definitie van partner opgenomen. Als u volgens dit reglement “officieel” als partner gezien wordt is het wellicht mogelijk dat u, nadat u de verdeling heeft afgesproken en vastgelegd, een verzoek neerlegd bij de uitvoerder om alsnog zorg te dragen voor de verdeling.

Concreet; Verevening van aanspraken is mogelijk, echter moet dit wel expliciet vastgelegd worden en hangt het erg af van de medewerking die u krijgt van uw ex-partner en zijn pensioenuitvoerder.

• besje

dank u wel E toes

echter is het ook van belang denk ik om te weten om hoeveel geld het dan gaat

want de ex partner kan natuurlijk ook om verevening van het pensioen vragen als je er beiden uitkomt

weet u hoe je kan nagaag om welk bedrag het dan gaat als ik bijv. zou willen laten vastleggen dat ik pensioen krijg van mijn expartner.

want voor hetzelfde geld krijgt hij net zoveel van mij en dan is het niet rendabel

want je kan bijv. soms ook dit stukje pensioen afkopen als alle partijen mee zouden werken, en dat in mindering brengen met de uitkoopwaarde van het huis

maar waar kun je nou nagaan om welke bedragen het zou kunnen gaan

• E.Toes

U hoogte van het te verevenen pensioen weet alleen de pensioenuitvoerder van uw ex-partner. Hier zou ik beginnen met het verkrijgen van de benodigde informatie.

De mogelijkheid bestaat dat de uitvoerder niet mee werkt, omdat u geen juridische connectie meer heeft met uw ex-partner, in dat geval moet uw ex de informatie opvragen.

Het is overigens niet mogelijk om het pensioen wat ten gunste komt aan u af te kopen. Wanneer de verevende aanspraak onder de afkoopgrens ligt wordt er niet verevend namelijk. Het is wel mogelijk om een eventueel afgesplitst nabestaandenpensioen af te kopen, maar ik denk dat ook deze aanspraak boven de afkoopgrens ligt aangezien u aangeeft dat uw ex-partner gedurende enkele jaren full-time gewerkt heeft (afkoopgrens is 417,74 bruto aanspraak per jaar).

Bij verevening heet u standaard recht op 50% van het opgebouwde ouderdomspensioen in de huwelijkse (samenwonende) periode. Het is echter mogelijk om hier van af te wijken dmv het maken van afspraken hierover.

Het is niet onmogelijk om te schatten op welk bedrag u recht heeft, dit moet de uitvoerder van uw ex-partner u laten weten.