Pensioengat: geen vertrouwen in banken / verzekeraars. Wat nu?

• Ron

Ik ben nu 40. Tien jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen. Tot die tijd bouwde ik een klein pensioentje op bij mijn toenmalige werkgever, wat nu premievrij is. Daarnaast zal ik tzt aanspraak kunnen maken op een partnerpensioen van mijn vriendin, die chronisch ziek is. Sinds een paar jaar heb ik mijn zaak verkocht en ben ik in loondienst van het bedrijf dat ik ooit startte. Deze baan heeft geen pensioenregeling, dus ik heb Ohra een paar jaar geleden gebeld. De dame die toen bij me op bezoek was, rekende me voor dat ik minimaal 500 euro per maand zou moeten betalen (aan Ohra) om het gat te dichten. Ik hou er echter van om ook nu te leven (zeker gezien de levensverwachting van mijn vriendin) en betaal dus 100 euro per maand. Ik betaal (na hypotheek) 42% IB. Je begrijpt: ik heb een pensioengat, groter dan dat in de ozonlaag :)

Dat is nog niet eens het grootste probleem: ik heb een chronisch wantrouwen jegens banken, pensioenfondsen en verzekeraars, zeker na de huidige crisis.

Hoe kan ik de schade na mijn 65e toch beperken? Zijn er gespreide risico's? Is beleggen in fysiek edelmetaal een optie? Ik wil het liefst zo veel mogelijk zelf in de hand houden. Wie helpt?

• E.Toes

Hallo Ron,

U zit een beetje in een lastige situatie..; U wilt een verzekering afsluiten, maar U heeft geen vertrouwen in verzekeraars/banken/pensioenfondsen… Dat sluit het afsluiten van een aanvullende verzekering via 1 van deze al uit (neem ik aan).

U kunt gaan beleggen, maar dat biedt ook zeker geen zekerheid. Als u inderdaad zo'n groot pensioengat heeft, moet u binnen korte termijn een flink rendement zien te maken met uw kapitaal.. Over het algemeen kan dit alleen met het nemen van *veel* risico (aandelen), wat niet echt zekerheid biedt..

Mijn advies zou toch zijn om bij een bank (Rabobank bijvoorbeeld, deze bank is niet beursgenoteerd) te kijken naar bancair sparen. Lijfrentes zijn duur (zeker op oudere leeftijd) en gezien uw wantrouwen naar verzekeraars is deze vorm van sparen zeker niet aan te raden..

Bancair sparen biedt u de meeste zekerheid en u heeft *bijna* volledig de touwtjes in handen.