verschillen partnerpensioen en ouderdomspensioen

• besje

hoi allemaal

Ik woon al jaren samen met mijn partner, niet getrouwd maar wel een samenlevingscontract waarin staat dat wij samen wonen etc. dus een gemeenschappelijk huishouding hebben.

Nu hebben wij bij onze pensioenfondsen elkaar aangemeldt, dat is toch in het kader van het partnerpensioen.

Mocht de een overlijden dan krijgt de ander een stukje partnerpensioen? heb ik dat juist?

en op welke manier moet je regelen dat je een stuk ouderdomspensioen ontvangt, of is dat alleen als je uit elkaar zou gaan?

• Peter Jung

Hallo Besje,

Om in aanmerking te komen voor een partnerpensioen ingeval van

een onverhoopt overlijden moet je je inderdaad aanmelden bij je werkgever of

de verzekeraar waar de pensioenregeling is ondergebracht.

Met ingang van 1 januari 2009 heb je in geval van scheiding ook recht op een

Bijzonder Partnerpensioen als sprake is van een opbouw partnerpensioen.

Wat betreft het ouderdomspensioen:

De Wet Verevening Pensioenrechten geldt niet voor samenwonende partners.

Jullie kunnen samen natuurlijk wel overeenkomen om het pensioen op een

bepaalde manier te delen bij scheiding.

Met vriendelijke groet,

Peter

zie ook : www.pensioenscheiden.nl

• besje

hoi hoi

bedankt voor de info

de uitleg van 1 januari 2009 heb je ook recht op een stuk bijzonder partnerpensioen in geval van scheiding begrijp ik niet geheel

stel alles gaat in de relatie goed

in geval van eerder overlijden van een partner is het dus noodzakelijk dat de namen aangemerkt staan bij elkaars pensioen in het kader van het nabestaanden pensioen,

Heb ik dat juist

is oudersdomspensioen alleen aan de orde als de partner leeft?

sorry dat ik het niet helemaal begrijp

maar wat is nu verstandig om te regelen als je niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt maar wel kan aantonen dat je samenwoont. zodat de pensioenfonds niet het opgebouwde geld in de grote pot stoppen?

En je bent bijv. niet getrouwd etc. en je gaat uit elkaar, kan je dan aanspraak maken op pensioenverevening van de ander?

of moet dat ten allen tijden expliciet vermeldt staan?