pensioen na scheiding

• Henny

Hallo,

Ik ben in 1997 gescheiden na ruim 20 jaar huwelijk. In december wordt ik 65, en dan krijg ik AOW plus een klein pensioen. Ik ben net van de alimentatie af, maar moet ik nu ook nog een keer een stuk van mijn pensioen aan mijn ex gaan betalen? Ik heb haar al 12 jaar dik betaald. Volgens haar heeft ze daar recht op, wat mij betreft kan ze de boom in.

Henny

• E.Toes

Hallo Henny,

Uw scheiding valt onder de Wet Verevening. Als u bij uw echtscheiding niets geregeld heeft betreffende de pensioenverdeling dan heeft u inderdaad een wettelijke verplichting om de helft van het opgebouwde ouderdomspensioen in de huwelijkse periode aan uw ex-partner te betalen.

• Henny

Geachte meneer/mevrouw Toes,

Ik heb al 12 jaar lang alimentatie betaalt. En nou moet ik nog een keer? Kunt u me uitleggen waarom dat eerlijk is, want dan kan ik er misschien wat beter zonder explosiegevaar op reageren.Ze heeft al 12 jaar alimentatie gehad, toch? Blijf ik nou tot ik dood ben betalen aan dat w ———- mijn ex?

En als dat zo is, ze komt het maar halen. Ik vertrek gewoon naar Frankrijk en ze zoekt het maar uit met die jurken. En er zal er vast wel weer een zijn die zegt dat ik moet betalen: nou mooi niet, Ze zoekt het maar uit. Ik heb al 12 jaar betaalt, en ze heeft nooit ook maar een duim uitgestoken voor een baan, terwijl ze volgens mij zo op de Keileweg druk aan de slag had kunnen zijn.Ik ben er wel klaar mee. Ik geef helemaal niks, en ze komt het maar halen.

• E.Toes

Over het grote geheel is het inderdaad discutabel of het eerlijk is of niet… Iets dat ik u wel moet vertellen is dat het niet nodig geweest was om een deel van uw pensioen aan haar uit te keren. Als u ten tijde van de echtscheiding een uitsluiting van de Wet Verevening in uw echtscheidingsconvenant had opgenomen, had u nu niets hoeven te betalen.

Als u ex-partner binnen 2 jaar na echtscheiding een verzoek tot verevening had ingediend bij uw pensioenfonds, dan gaan zij zorgdragen voor de betaling van het rechtmatige deel. Oftewel; zij halen alvast het gedeelte wat ten gunste komt aan uw ex van uw pensioenuitkering af. Wanneer de echtscheiding niet binnen het 2 jaars termijn is doorgegeven aan uw pensioenuitvoerder, dan zult u zelf zorg moeten dragen voor de betaling aan uw ex. Of u dat doet is uiteraard geheel aan u, het is echter wel een wettelijke verplichting.

Helaas kunt u hier weinig tegen doen, het is wellicht onrechtvaardig, maar de wet staat aan de kant van uw ex-partner.

• henkie

E.Toes schreef:

——————————————————-

> Over het grote geheel is het inderdaad discutabel of het eerlijk is of niet… Iets dat ik u wel

> moet vertellen is dat het niet nodig geweest was om een deel van uw pensioen aan haar uit te keren.

> Als u ten tijde van de echtscheiding een uitsluiting van de Wet Verevening in uw echtscheidingsconvenant had opgenomen,

> had u nu niets hoeven te betalen.

Daar had uw ex dan wel mee in moeten stemmen.

> Als u ex-partner binnen 2 jaar na echtscheiding een verzoek tot verevening had ingediend bij uw pensioenfonds,

> dan gaan zij zorgdragen voor de betaling van het rechtmatige deel.

> Oftewel; zij halen alvast het gedeelte wat ten gunste komt aan uw ex van uw pensioenuitkering af.

Ik begrijp dat ze dat niet gedaan heeft. Niet handig van haar.

Een eenzijdig verzoek was voldoende geweest voor de verevening en rechtstreekse uitbetaling door de pensioenmaatschappij.

> Wanneer de echtscheiding niet binnen het 2 jaars termijn is doorgegeven aan uw pensioenuitvoerder,

> dan zult u zelf zorg moeten dragen voor de betaling aan uw ex.

> Of u dat doet is uiteraard geheel aan u, het is echter wel een wettelijke verplichting.

Is dat ook zo als het convenant hierover zwijgt en de ex toentertijd geen gebruik heeft van haar recht?

> Helaas kunt u hier weinig tegen doen, het is wellicht onrechtvaardig, maar de wet staat aan de kant van uw ex-partner.

• Peter Jung

Helaas Henkie,

De heer Toes heeft volledig gelijk als hij zegt dat de ex daar wettelijk

recht op heeft, ook al heeft ze van dat recht op het moment van scheiding

of binnen de gestelde twee jaar daar geen gebruik van gemaakt.

Dat recht vervalt dus niet, maar moet door de exen onderling geregeld worden.

En niet alleen dat, zo nodig moet het ook nog geindexeerd worden als het

huidige pensioen ook geindexeerd wordt ( en ook voor pensionering als dat van toepaasing was )

Peter

• dicky

geachte lezer

mijn vraag is krijg ik zijn pensioen als mijn ex is overleden?

ik ben 32 jaar getrouwd geweest met hem .

ik woon nu samen , en heb een samenlevings contract nu

al vastbedankt gr dicky

• E.Toes

Hallo Dicky,

Graag volgende keer bij een nieuwe vraag ook een nieuw topic aanmaken…

Het recht op een bijzonder partnerpensioen is vastgelegd vanaf 1976 (om en nabij). Als u bent gescheiden van uw ex-partner is de kans groot dat er sprake is van een bijzonder nabestaandenpensioen, wat aan u uitgekeerd gaat worden bij het overlijden van uw ex-partner.

Om volledige zekerheid te krijgen is het verstandig om contact op te nemen met de pensioenuitvoerder(s) van uw ex-partner, en aan hen te vragen of zij een bijzonder partnerpensioen hebben afgesplitst. Er zijn namelijk enkele factoren die meespelen bij het bepalen of u wel of niet recht heeft.. (uw ex-man kan bijvoorbeeld een pensioenregeling gehad hebben waarbij geen sprake was van een opbouw van nabestaandenpensioen, in dit geval is er niets afgesplitst)

NB: het feit dat u nu een nieuwe partner heeft inclusief een samenlevingscontract, heeft geen invloed op het mogelijke recht op bijzonder partnerpensioen. Oftewel, als er sprake is van een bijzonder partnerpensioen, dan vervalt dit niet bij hertrouwen of bij het aangaan van een nieuwe relatie.

• Peter Jung

Het recht op Bijzonder Nabestaandenpensioen is vastgelegd op 9 februari 1973.

• E.Toes

Aha, was al aan het twijfelen of 1976 goed was.. het is dus 1973 :) bedankt Peter.