wat gebeurt er met je pensioenopbouw als je ontslagen wordt
kan je dat uitbetaaldt krijgen?
Hallo Sonja,
Dit is afhankelijk van de hoogte van het opgebouwde pensioen (of het opgebouwde pensioenkapitaal).
Het is met de komst van de nieuwe Pensioenwet mogelijk gemaakt om een opgebouwd pensioen dat onder de afkoopgrens ligt (grens 2000: 417,73 bruto aanspraak per jaar), na 2 jaar na uitdiensttreding af te kopen.
Oftewel, als u ten tijde van uw uitdiensttreding een aanspraak van minder dan 417,73 bruto per jaar had opgebouwd, heeft u de mogelijkheid om dit 2 jaar later af te laten kopen. Voor pensioenregelingen waarbij geen sprake is van een rechten opbouw, maar van een kapitaal storting (oftewel, waarbij je simpelweg een zak met geld opbouwd en niet direct een recht inkoopt van de betaalde premie) geldt eenzelfde soort regeling, echter wordt hier de afkoopgrens bepaald naar een hoogte van het opgebouwde kapitaal. Ik weet de hoogte niet uit mijn hoofd helaas.
Veel informatie, het concrete antwoord is:
Het is mogelijk om na 2 jaar na uitdiensttreding het opgebouwde pensioen af te kopen, MITS dit ten tijde van de afkoop onder de op dat moment geldende afkoopgrens ligt. Wanner dit niet zo is, kan de aanspraak niet afgekocht worden en moet er gewacht worden totdat het pensioen uitkerend wordt. Het pensioen wordt over het algemeen pas uitkerend bij aanvang van de 65-jarige leeftijd.
Ik zit in de WW en mijn pensioenopbouw gaat door via FVP, ik solliciteer, en ga op gesprekken dus hard op zoek naar een nieuwebaan,maar moet ik danverplicht
over 3 mnd met flex pensioen, mits ik een andere baan heb??? Ik wil mijn opbouw door laten gaan tot mijn 65 e levensjaar, want dan zitten we financieel een beetje
krapper dan nu.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?