pensioen

• patrick

wat gebeurd er met je pensioen die je heb opgebouwd na ontslag

• E.Toes

Hallo Patrick,

Dit pensioen wordt zogenaamd “premievrij” gemaakt. Er vindt geen opbouw meer plaats en blijft eigenlijk gewoon staan totdat de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is. Wanneer u elders indienst getreden bent waarbij ook sprake is van een pensioenopbouw maar dan bij een andere pensioenuitvoerder, dan is het mogelijk om het premievrije pensioen bij de oude pensioenuitvoerder over te dragen naar de nieuwe pensioenuitvoerder.

• Patrick

Wat gebeurd er met mijn pensioen als ik vanwege mijn geloof geen pensioen mag opbouwen?

• E.Toes

Dat ligt eraan, als u bij de Sociale Verzekerings Bank een verklaring van gemoedsbezwaardheid heeft opgevraagd en dit aan uw pensioenuitvoerder heeft overhandigd, dan zult u ook geen pensioen opbouwen. Veel regelingen eisen echter wel dat u een bedrag wat gelijk is aan de pensioenpremie betaald wat dan op een rekening op uw naam geboekt wordt. U heeft dan zelf de keuze of u het opgebouwde geldbedrag wilt ontvangen op uw 65-jarige leeftijd.

Als u geen verklaring van gemoedsbezwaardheid overhandigt hebt, en pensioen opbouwt (of hééft opgebouwd) , is mijn eerdere antwoord van toepassing. In deze situatie is het niet relevant of u wel of geen pensioen mag opbouwen vanuit uw geloofsovertuiging.