partnerpensioen

• lisette1960

Hallo Allemaal,

Het volgende wil ik graag weten, mijn nieuwe partner is al gepensioneerd heb ik dan ook recht op partnerpensioen als hij komt te overlijden? Op veel pensioensites zie ik namelijk dat partnerpensioen geldig is voor de pensioeningangsdatum , dus met andere woorden ik had hem dan voor zijn pensioenleeftijd moeten ontmoeten?? Wie weet dit?? En hoe zit het metANW en zo?

Alvast bedankt

Lisette

• E.Toes

Hallo Lisette,

Praktisch elke pensioenuitvoerder heeft de eis dat iemands partner al zijn of haar partner had moeten zijn voor de 65-jarige leeftijd. De kans is dus groot dat u geen aanspraak heeft op een partnerpensioen wanneer uw partner komt te overlijden. Voor 100% zekerheid zult u het betreffende pensioenreglement van uw partner moeten doorlezen.

U heeft recht op een uitkering vanuit de ANW als u voldoet aan 1 van de 3 onderstaande redenen;

- U bent geboren voor 1950, of

- U bent tenminste 45% arbeidsongeschikt, of

- zwanger bent of een kind onder de 18 heeft wat nog in huis woont

als u niet aan 1 van de bovenstaande voorwaardes voldoet heeft u helaas geen recht op een ANW-uitkering.

• herman

partnerpensioen kan naar zijn huidige partner gaan als hij komt te overlijden als hij voor die tijd bij een notaris is geweest en daar een wijzeging in heeft aangebrcht ten gunste van laaste partner.

• E.Toes

Dat lijkt mij niet, dit is alleen mogelijk als de relatie voor de 65-jarige leeftijd ontstaan is. Daarnaast kijken pensioenuitvoerders ook naar de datum van bekrachtiging of wijziging van het samenlevingscontract. Het pensioenreglement is bepalend.