Uiteraard is mijn reactie op uw vraag niet beledigend bedoeld (anders zou ik niet de tijd nemen om een antwoord te typen), echter begrijpt u wellicht ook wel dat uw vraag enigzins “bijzonder” is, en bij mij overkwam als het niet serieus nemen van dit forum. Als hij echter wel serieus bedoeld is, dan biedt ik u mijn excuses aan. Met betrekking tot de taalfout; “bij dezen” is wel degelijk correct, zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/119/
Pensioenuitvoerders gaan ervan uit dat een partner een persoon is, en niet een dier. De rekenregels voor het bepalen van de voorziening voor het partnerpensioen worden ook gebaseerd op factoren die met de stertetabellen, leeftijdsterugstellingen, etc van mensen te maken hebben.
Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik wel e.e.a. bekeken heb in de Pensioenwet, er nergens staat expliciet dat een uitkering enkel aan een mens betaalbaar mag worden gesteld. De meeste pensioenuitvoerders hanteren echter enkele aanvullende eisen, zoals bijvoorbeeld een notarieel verleden samenlevingscontract, het feit dat de beide “personen” op eenzelfde adres moeten wonen, etc.
Daarnaast hebben sommige pensioenfondsen c.q. verzekeraars in het pensioenreglement expliciet opgenomen dat een “partner” een persoon is, dus een mens. Echter staat dit in sommige reglement niet duidelijk vermeld, waarschijnlijk omdat het voor de hand liggend is.
In mijn persoonlijke mening zou ik dit zeggen: Nee, ook wanneer er middels wat voor een manieren dan ook alsnog bewerkstelligd wordt dat er een samenlevingscontract tot stand gebracht wordt tussen een persoon en zijn of haar huisdieren, bestaat er geen recht op partnerpensioen voor deze huisdieren wanneer de deelnemer komt te overlijden. Wellicht wanneer u deze situatie voor de rechter brengt, dat er juridisch nog wel wat haken en ogen aan zouden kunnen zitten, echter denk ik dat u zo'n rechtzaak uiteindelijk verliest. Pensioen is voor mensen, niet voor dieren.