Nabestaandenpensioen

• v.d. Wal

Hallo,

Ik ben alleenstaande man en heb geen partner. Ik ga over 8 jaar met pensioen (als ik het haal), ik zag op mijn zgn.upo

dat ik nabestaanden en wezenpensioen heb opgebouwd. Ik woon wel samen met mijn 3 honden en 2 kanariepietjes.

Bestaat er een mogelijkheid dat mijn opgebouwde wezen en nabestaandenpensioen voor hun geregeld wordt als ik kom te overlijden?

• E.Toes

Ik heb mijzelf eerst afgevraagd of ik hier serieus op moet antwoorden… maar op zich verdient elke vraag een serieus antwoord, dus bij dezen:

Nee, het is niet mogelijk om uw opgebouwde nabestaandenpensioen (nabestaandenpensioen = partner en wezenpensioen tezamen) ten gunste te laten komen van uw huisdieren….

Zelfs wanneer het wel zou kunnen spelen er nog een aantal praktische zaken mee;

Uw huisdieren hebben geen sofinummer, hierdoor kan de pensioenuitvoerder dus nooit een uitkering verstrekken (of ten minste geen belasting inhouden op de uitkering).

Ik neem aan dat u niet getrouwd bent met uw honden en kanaries, en ook waarschijnlijk geen samenlevingscontract heeft afgesloten.. in dit geval hebben zij dus ook reglementair geen recht op een nabestaandenpensioen.

Voor het aanvragen van een nabestaandenpensioen is een handtekening nodig, denk dat het een beetje moeilijk wordt voor uw huisdieren om deze op het aanvraagformulier te zetten…

Voor het verstrekken van de uitkering is een bankrekening nodig, ik ken geen bank die een bankrekening wil openen op naam van een huisdier.

Een realistischer advies zou zijn:

Ruil het opgebouwde nabestaandenpensioen op uw pensioneringsdatum uit voor extra ouderdomspensioen, zo gaat u bij uw pensionering een hogere uitkering krijgen en komt het opgebouwde nabestaandenpensioen te vervallen.

• v.d. Wal

Geachte heer Toes,

Bedankt voor uw ‘serieuze’ reactie. Ik was wel een beetje verbaasd over uw reactie. Het was bijna beledigend.

In uw eerste zin staat overigens een taalfout: het is ‘bij deze’ en niet ‘bij dezen’. Misschien handig om te weten bij een volgende reactie…

Volgens mijn notaris kan ik wel een samenlevingsovk op laten stellen als ik een wettelijk vertegenwoordiger benoem die de belangen van mijn huisdieren zal behartigen. Accepteren pensioenuitvoerders dit dan wel?

Hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

A. van der Wal

• E.Toes

Uiteraard is mijn reactie op uw vraag niet beledigend bedoeld (anders zou ik niet de tijd nemen om een antwoord te typen), echter begrijpt u wellicht ook wel dat uw vraag enigzins “bijzonder” is, en bij mij overkwam als het niet serieus nemen van dit forum. Als hij echter wel serieus bedoeld is, dan biedt ik u mijn excuses aan. Met betrekking tot de taalfout; “bij dezen” is wel degelijk correct, zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/119/

Pensioenuitvoerders gaan ervan uit dat een partner een persoon is, en niet een dier. De rekenregels voor het bepalen van de voorziening voor het partnerpensioen worden ook gebaseerd op factoren die met de stertetabellen, leeftijdsterugstellingen, etc van mensen te maken hebben.

Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik wel e.e.a. bekeken heb in de Pensioenwet, er nergens staat expliciet dat een uitkering enkel aan een mens betaalbaar mag worden gesteld. De meeste pensioenuitvoerders hanteren echter enkele aanvullende eisen, zoals bijvoorbeeld een notarieel verleden samenlevingscontract, het feit dat de beide “personen” op eenzelfde adres moeten wonen, etc.

Daarnaast hebben sommige pensioenfondsen c.q. verzekeraars in het pensioenreglement expliciet opgenomen dat een “partner” een persoon is, dus een mens. Echter staat dit in sommige reglement niet duidelijk vermeld, waarschijnlijk omdat het voor de hand liggend is.

In mijn persoonlijke mening zou ik dit zeggen: Nee, ook wanneer er middels wat voor een manieren dan ook alsnog bewerkstelligd wordt dat er een samenlevingscontract tot stand gebracht wordt tussen een persoon en zijn of haar huisdieren, bestaat er geen recht op partnerpensioen voor deze huisdieren wanneer de deelnemer komt te overlijden. Wellicht wanneer u deze situatie voor de rechter brengt, dat er juridisch nog wel wat haken en ogen aan zouden kunnen zitten, echter denk ik dat u zo'n rechtzaak uiteindelijk verliest. Pensioen is voor mensen, niet voor dieren.

• Potter

Volgens mij blokkeert de Pensioenwet dit wel degelijk. In de definities van art. 1 PW is de partnerdefinitie opgenomen. Het gaat hier om personen, en huisdieren zijn civieljuridisch zaken. Ze overlijden civieljuridisch ook niet, maar gaan teniet. Wrang maar waar (en voor ik boze reacties krijg; ja ik heb zelf ook huisdieren).

Potter

• marie-anne

behoud je een nabestaandenpensioen ook als je aow gaat krijgen?

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Marie-Anne,

Dat ligt aann het soort nabestaandenpensioen. De meeste zijn levenslang en dus niet afhankelijk van de AOW gerechtigde leeftijd van 65 jaar. Het tijdelijk nabestaandenpensioen (Vaak ANW hiaat) keert vaak uit tot leeftijd 65 jaar.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.

• marie-anne

dank je wel voor je reactie. en groet!