Hallo,
Ik heb een wat technische vraag over de hoogte van je pensioen. Nu is de regel dat je gedurende 40 jaar jaarlijks 1.75 % rechten opbouwt tot een totaal van 70 %. Als je eerder met pensioen gaat, dan zou je op het eerste gezicht zeggen dat je dan 1.75 % per jaar aan rechten verliest (even de AOW buiten de discussie gelaten…). Feit is echter dat je niet alleen minder jaren rechten hebt opgebouwd, maar ook dat het pensioen over een groter aantal jaren moet worden uitgekeerd. Je pensioen zal dus meer dalen dan die 1.75 % per jaar vervroegd pensioen. En dat kan er dan erg inhakken.
Zomaar een berekening die ik uit m'n duim zuig: het pensioenfonds zou er rekening mee kunnen houden dat een pensioen gemiddeld 15 jaar wordt uitbetaald. Ga je 2 jaar eerder met pensioen, dan moet er 17 jaar worden uitbetaald, dat is ongeveer 15 % langer dan voorzien, en dus daalt je pensioen ook met 15 %.
Mijn vraag: zijn er tabellen of rekenmodellen (op het internet) waarin dit soort rekenarijtjes correct zijn vastgelegd? Ik zie vast nog wel iets over het hoofd in mijn rekenvoorbeeldje…
Met vriendelijke groet,
Jeroen