aanvraagformulier

• herman

hoe en op welke wijze kom ik aan de aanvullende pensioen papieren omdat ik over anderhalf jaar 60jaar wordt en al sinds 2002 in de wao.

• E.Toes

Opvragen bij uw pensioenuitvoerder als u van plan bent om eerder met pensioen te gaan. Als uw pensioengerechtigde leeftijd 65-jaar is, dan zullen zij u enkele maanden voor deze datum zelf aanschrijven.

Overigens, als u een WAO uitkering krijgt is het niet verstandig om voor uw 65ste met pensioen te gaan, uw pensioenuitkering zal namelijk tot uw 65ste gekort worden met uw WAO-uitkering. (en eventuele aanvullende uitkeringen die u krijgt ivm arbeidsongeschiktheid)

• herman

maar ik zit ook met het lijfrentepensioen die ik voor of tot mijn 65 mag houden volgens de belasting. en die is opgezet vanaf dat ik in de wao kwam.

• E.Toes

Ik begrijp niet precies wat u bedoelt.. lijfrente en pensioen zijn 2 verschillende producten. Wat is er precies opgezet vanaf uw aanvang WAO en door wie is dit “opgezet”? En wat bedoelt u precies met "…. het lijfrentepensioen die ik voor of tot mijn 65ste mag houden volgens de belastingdienst…"?

• herman

Wat ik daar mee bedoel is toen ik loondienst was werdt er gewoon pensioenpremie betaalt aan mijn ouderdomspensioen Daarbij betaalden wij nog een extra premie voor vut en prepensioen. Sinds 2002 is mijn ouderdomspensioenop peil gebleven maar de extra premie voor vut en prepensioen is gestopt in 2002 toen hoefde ik geen extra premie meer betalen. Wat overblijft is het totaalbedrag dat ik extra heb betaalt voor vut en prepensioen dat bedrag is omgezet in een lijfrentepolis en zonder mij daar van in kennis te stellen want ik kreeg in 2005 nog een overzicht van mijn ouderdomspensioen en prepensioen en dat laatste was in 2002 al omgezet in een lijfrentepolis. De vraag blijft hoe moet ik daar mee omgaan daar de belasting daar een norm op heeft gezet dat de lijfrentepolis maar tot 65 jaar gaat in die omstandigheden.

Herman.

• E.Toes

Degene die uw aanspraak heeft omgezet in een lijfrentepolis zou ook degene moeten zijn die de uiteindelijk betaling voor zijn rekening neemt. Wellicht biedt contact opnemen met de betreffende uitvoerder een uitkomst..

• herman

bedakt voor je informatie E.Toes.

Herman