Beschikbare premie regeling

• Yoep

Even een algemene vraag: Ben inmiddels 1,5 jaar in de dienst bij mijn baas en hij heeft nog steeds geen pensioen geregeld.

Hij zou een premievrij pensioen voor mij afsluiten per datum dat ik in dienst zou zijn.

Hij geeft steeds aaan dat het eraan komt en dat alles met terugwerkende kracht (dus datum van dat ik in dienst ben gekomen) wordt betaald! Kan dit uberhaupt wel? Mag je met terugwerkende kracht de gelden storten? Mensen zullen natuurlijk zeggen wat een baas en maken dat je wegkomt, maar goed in deze tijd moet je blij zijn dat je nog werk hebt en kan moeilijk een grote mond opzetten (al ben ik al redelijk pissig).

• herman

vraag aan jou baas hoe die pensioenverzekeraar heet en informeer wat er mogelijk is.

• Simon Kabelfoon

heb stellig de indruk, dat er zelfs nog geen verzekeraar bekend is, want aanmelden e.d. duurt zelfs in huidige tijden geen anderhalfjaar:)

Los daarvan Yoep, pensioen kan met terugwerkende kracht worden toegezegd.

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Yoep,

Heeft de werkgever dit schriftelijk toegezegd conform artikel 7 van de Pensioenwet (PW)?

Artikel 7 lid 1 PW: De werkgever informeert de werknemer binnen een maand na aanvang van de werkzaamheden schriftelijk of hij de werknemer al dan niet een aanbod tot het sluiten van een pensioenovereenkomst doet, en zo ja, binnen welke termijn het aanbod wordt gedaan en wie de pensioenuitvoerder is.

Daarnaast heeft de werkgever een onderbrengingsplicht volgens artikel 23 van de PW!

Artikel 23 lid 1 PW: De werkgever brengt een pensioenovereenkomst , uiterlijk wanneer een werknemer pensioenaanspraken verwerft, onder door onmiddelijk een schriftelijke uitvoeringsovreenkomst te sluiten met en in stand te houden bij: a. een pensioenuitvoerder…….

Kortom het lijkt erop alsof je wel pensioenrechten hebt maar dit nog niet is ondergebracht. Dit mag expliciet niet en zou het pensioen juridisch kunnen afdwingen.

Een bijkomende uitdaging is: stel dat je onverhoopt komt te overlijden of je wordt arbeidsongeschikt. Er is dan geen dekking door een verzekeraar en je werkgever zou dan alsnog opdraaien voor de kosten, dit kan aardig in de papieren lopen. Je werkgever en jij zijn daar allebei niet mee gediend. Mijn advies is dan ook om ook hem het belang in te laten zien dat e.e.a. snel geregeld wordt. De werkgever loopt nu namelijk een behoorlijk financieel risico!

Check ook nog even of het bedrijf waar werkt niet onder een CAO of verplichtstelling voor een bedrijfspensioenfonds valt.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.

• Yoep

Bedankt voor jullie reactie! Zijn excuus is steeds dat er een lopend pensioencontract is bij Axa. Dit bestaat inmiddels niet meer en is overgegaan in Reaal.

Ze dienen van een F polis??? iets om te zetten (te conveteren) en daarom kun je geen nieuwe mensen tot op heden aanmelden. Bij Reaal weten ze tot op heden ook niks dat ik aangemeld moet worden. Baal hier natuurlijk enorm van, temeer omdat ik ook risico loop (a.o en overlijden). Naturulijk heb ik mijn baas al meerdere keren op aangesproken maar ben hier natuurlijk erg voorzichtig in, hij is natuurlijk fout maar wil geen scheve verhoudingen op dit moment!

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Yoep,

Het minimale dat de verzekeraar kan doen is in ieder geval een dekkingsbevestiging afgeven zodat duidelijk is dat je bent aangemeld, er dekking is en dat de polisbladen e.d. nog volgen. Kortom je werkgever zou contact op moeten nemen met de adviseur van het pensioencontract om dit te regelen.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.