geen cao, geen pensioen

• mrkmr

Tijdens een sollicitatiegesprek gaf men aan dat het bedrijf geen cao had en ook geen pensioenpremies betaald. Voor mijn gevoel moet dit gevolgen hebben voor het brutoloon. Ik neem aan dat dit hoger moet zijn dan normaal omdat ik mijn pensioen volledig zelf moet gaan sparen/betalen. Graag wil ik weten hoeveel hoger (in percentage) redelijk is. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

• Peter Jung

Hallo mrkmr,

Misschien wordt er bij de vaststelling van het bruto salaris al rekening gehouden met een pensioencompensatie.

Het is lastig om aan te geven wat een redelijk percentage zou zijn. Net zo divers als het aantal werkgevers dat er is, zijn de regelingen. Er zijn werkgevers die 2/3 bijdragen, de helft of alles betalen of helemaal niets.

E.e.a. is ook sterk afhankelijk van je leeftijd. Hoe ouder je bent, hoe hoger het percentage zou moeten zijn om een

redelijk pensioen op te kunnen bouwen.

En hoe graag willen ze je hebben.

Peter

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste mrkmr,

Je zou bijvoorbeeld de grondslag van de jaarruimte berkening als uitgangspunt kunnen nemen voor een hoger bruto salaris. Dit is 17% van je bruto inkomen minus een AOW correctie van ongeveer 12.000 euro. Daarvan zou je dan bijvoorbeeld 2/3 van kunnen nemen als verhoging voor je salaris. Als je jong bent zal je met deze compensatie veel pensioen kunnen opbouwen (veel rente op rente) en als je oud bent dan kun je weinig opbouwen.

Als je voor jezelf moet zorgen dan moet je in ieder geval ook kijken naar de inkomenssituatie bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. In tegenstelling tot bij een pensioenregeling van de werkgever moet je bij het afdekken van deze risico's wel rekening houden dat je medische waarborgen moet leveren (keuring o.i.d.).

Een onderzoek naar een mogelijke CAO is wellicht ook nog handig. Veel werkgevers weten vaak niet dat ze toch (deels) vallen onder een verplichtstelling. Op http://www.caoweb.nl/CAO_Overzicht.aspx kan je je oriënteren.

Tenslotte zou je aan de werkgever kunnen vragen wat precies de reden is waarom hij geen pensioen toe zegt aan zijn personeel. Een oriënterend gesprek met zijn verzekeringsadviseur of bank is wellicht een goede optie om de voor- en nadelen naast elkaar te zetten. Deze instanties hebben echter wel belang bij het sluiten van een produkt. Dus een afspraak op uuratrief is wellicht handiger.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.