pre

• herman

daar ik in de wao zit is er een mogelijkheid om je prepensioen in 1keer te laten uitbetalen?

• E.Toes

Herman,

Als uw opgebouwde prepensioen onder de afkoopgrens ligt mag het afgekocht worden op de pensioneringsdatum (60 of 62 jaar). Voor eventuele vervroeging of uitstel zou u het pensioenreglement moeten nalezen of dit toegestaan wordt door de pensioenuitvoerder. Let wel op dat anticumulatie wetgeving (het korten van een pensioenuitkering met SV-uitkeringen) op uw situatie van toepassing is.

• herman

heb bericht gekregen van het hoofdkantoor van UWV dat zij niet zullen inngrijpen in mijn uitkering als het ook kan als aanvullend pensioen tot mijn middenloon. maar afkoop is beter omdat het dan niet onder het UWV wet valt. je zou ook een prijs kunnen winnen wat zij niet weten.

• E.Toes

Anticumulatie werkt om die reden meestal de andere kant op, oftwel; de pensioenuitvoerder vraagt uw laatste uitkeringsspecificatie van het UWV op, en kort daarna de hoogte van de pensioenuitkering. De WAO uitkering blijft dan gelijk.

• herman

houdt dat in dat ik bij eventuele uitbetaling in 1keer gekort wordt door het pensioenfonds en zo ja gaat het restant naar het ouderdomspensioen?

• E.Toes

Het antwoord op uw eerste vraag is: Ja

Het antwoord op uw tweede vraag is: Dit is afhankelijk van het pensioenreglement. Sommige regelingen staan het toe dat het gekorte deel uitgesteld wordt naar het OP, andere niet.