aow

• henry

Beste Mensen, ik ben nu bijna 50 jaar mijn vrouw is 5 jaar jonger. Mijn vrouw is door ziekte niet in staat om te werken. Als ik nu 65 of 67 wordt dan krijgen wij de eerste vijf jaar een lager bedrag aan AOW dan iemand die alleenstaand is.

Ik vind dit zeer onrechtvaardig. Mij zou het juist lijken als wij (de groep met jongere partners) een aanvulling krijgen tot het nivo van een alleenstaande tot onze partners 65 of 67 zijn.

met vriendelijke groet,

Henry

• E.Toes

Hallo Henry,

De huidige wetgeving biedt een aanvulling op de AOW van de oudste partner, wanneer de jongste partner niet werkt. Deze regel wordt echter per januari 2015 afgeschaft. Iedereen die dus na 01-01-2015, 65 jaar wordt heeft geen aanvulling op de AOW uitkering. Reden hiervoor is o.a. de emancipatie van vrouwen (steeds meer vrouwen werken). Helaas zijn er inderdaad situaties waarin deze regel tot moeilijkheden lijdt. Helaas kunt u dus geen compensatie hiervoor krijgen.

Wellicht zijn er andere opties, zoals het vervroegen van uw beider pensioenen.

• henry

De beste optie lijkt mij de wet te veranderen zodat dit onrecht uit de wereld is.

• E.Toes

Eens, echter kan een wet niet voorzien in alle situaties. Er zullen helaas dus altijd gevallen zijn waarbij de wet niet precies zijn doel bereikt, of zelfs averechts werkt. Ontvangt uw vrouw overigens een WAO/WIA uitkering??

• Henry

Nee mijn vrouw heeft eerst voor de kinderen gezorgd en in de zaak geholpen van haar toenmalige man. Zij heeft een jaar of 5 geleden me. gekregen. Zij krijgt helemaal niets. Ik zit mij nu net te bedenken of zij ook recht heeft op de een of andere uitkering.

Henry

• E.Toes

WW-uitkering is het eerste wat bij mij opkomt… afhankelijk van het arbeidsverleden. En jaarlijks de algemene loonheffingskorting. Een uitkering van het UWV is niet waarschijnlijk als uw vrouw niet werkzaam was, aansluitend op haar ziek worden.