pensioen bij invaliditeit

• Pat

Hallo,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: door een ongeluk met mijn motor heb ik een dwarslaesie. Kort samengevat komt het er op neer dat alle onder ongeveer mijn navel verlamd is, en dat is permanent (tenzij ze een of andere wondertruc bedenken die nu nog niet bestaat).

Ik ben 37, en zit nu vol in een zgn. re-integratietraject. Omdat ik bij een vrij klein bedrijf werk, zal een voor mij passende functie waarschijnlijk ergens anders worden. In mijn baan nu, ik ben op papier nog steeds rayonmanager voor de buitendienst, heb ik een vast salaris van ongeveer 6.000 euro en een bonus die afhankelijk is van bepaalde targets. Ik ben nu al terug gegaan naar 70% van het vaste salaris, en krijg uiteraard geen bonussen meer. In 2007 en 2008 waren die bonussen trouwens wel 18.000 en 23.000 euro.

Omdat me niets aan mijn hersens of handen mankeert, word ik waarschijnlijk voor 50 of 60% arbeidsongeschikt. Ze laten daar een berekening op los die ik totaal niet snap, met maatmannen (hoezo: ik ben een vrouw en wij lopen gemiddeld 12% achter in salaris op mannen?) en restverdiencapaciteit en allerlei onmogelijk uit te leggen andere dingen.

Ik word nu omgeschoold om op een callcenter te gaan werken (telefonische hulpdienst, opiniepeilingen, dat soort werk). Op zich prima, want ik werk liever dan dat ik de hele dag moet gaan zitten kijken of het lichtje in de ijskast wel uit is als je de deur dicht doet.

Als ik zo'n baan krijg, heeft dat een enorm effect op mijn inkomen. Die callcenterbanen betalen ongeveer de helft van wat ik nu aan vast salaris heb (begint vaak met ongeveer 2.300-2.500 en soms 2.800 maar dat is het dan ook wel, en het zijn allemaal flexcontracten).

Mijn vraag is: als ik zo'n nieuwe baan ga doen, hoe gaat dat dan met mijn pensioen. In mijn huidige baan zit voortzetting bij invaliditeit meeverzekerd. Raak ik dat kwijt als ik nu een andere baan aanneem? Als ik een nieuwe baan krijg, moet ik dan wel of geen pensioen overdragen? Ik heb die vragen bij de salarisadministratie neergelegd, maar die keken me aan alsof ik in een keer weer kon lopen.

Dus graag jullie advies, waarvoor ik jullie alvast hartelijk bedank.

Patricia

• Simon Kabelfoon

Hoi Patricia,

Allereerst heel veel sterkte bij de reintegartie en alles wat daarbij komt kijken. En ja, die WIA-materie met “maatmannen” vertel me er maar niets van, ik zit zelf in exact een soortgelijk traject (en door mijn werk snap ik het gelukkig wel).

Hoe dan ook, jouw vraag over de premievrije-voortzetting van het pensioen bij jouw huidige werkgever.

Ik weet niet of je valt onder een bedrijfstakpensioenfonds (zoals Metalektro/Kleinmetaal) of onder een regeling die de werkgever zelf heeft opgezet (bij een verzekeringsmaatschappij, zoalsbijv. Aegon. ASR, Nationale Nederlanden om er maar 3 te noemen).

Daar kunnen namelijk ten aanzien van de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid verschillen ontstaan.

Over het algemeen kan je stellen, dat de premievrijstelling die wordt verleend (op grond van de WIA-beschikking, zeg maar die 50-60% waar je zelf van spreekt) in stand blijft, zolang je ook voor dat percentage arbeidsongeschikt blijft.

Daarbij is doorgaans het pensioengevend salaris op de eerste dag waarop je arbeidsongeschikt werd maatgevend.

In hoeverre bonussen e.d. meetellen in dat pensioengevend salaris kan ik je niet vertellen, want ik ken jullie regeling niet.

Het feit, dat je daarnaast dus elders een baan kunt krijgen en daar inkomen verdient is dus NIET van invloed op die premievrije pensioenopbouw bij de oude werkgever.

• E.Toes

Hallo Patricia,

Veel pensioenfondsen hebben arbeidsongeschiktheid verzekerd voor hun deelnemers. Dit houdt in dat wanneer een deelnemer aan het pensioenfonds arbeidsongeschikt wordt, het pensioenfonds naar evenredigheid van het arbeidsongeschiktheidspercentage de premiebetaling overneemt. Dit wordt premievrij stelling genoemd.

Ik begrijp uit uw verhaal dat uw nog niet “officieel” arbeidsongeschikt bevonden bent. Wanneer dit gebeurt (na 104 weken vanaf aanvang ziekte), moet u zo snel als mogelijk de afgegeven beschikking door het UWV opsturen naar uw pensioenuitvoerder, zij gaan dan op basis van die beschikking (een gedeelte van) de premie betaling overnemen.

Wanneer u van baan wisselt zal dat geen gevolgen hebben voor uw premievrijstelling. Oftewel, de pensioenuitvoerder zal gedurende uw arbeidsongeschiktheid de premiebetaling naar evenredigheid overnemen.

U gaat praktisch dus 2 deelnemingen krijgen, 1 voor het gedeelte dat u nog kunt werken, en 1 voor het gedeelte dat u arbeidsongeschikt bent. Wanneer u uitdienst gaat, wordt u een zogenaamde inactieve deelnemer, dit in tegenstelling tot een volledig aktieve deelnemer die uitdienst gaat, hij of zij wordt namelijk een zogenoemde “slaper”.

Dit is een belangrijk verschil, aangezien een deelnemer (in wat voor een vorm dan ook) geen waardeoverdracht kan plegen. Dus als u bij een andere werkgever aan de slag gaat, is het zeer waarschijnlijk niet mogelijk dat u waardeoverdracht pleegt. Is opzich ook wel beter omdat u nog een opbouw van pensioen heeft vanuit uw premievrijstelling.

Bovenstaande is de theorie op basis van de wet,- en regelgeving. Het pensioenreglement van de betreffende uitvoerder is echter lijdend. Zoiezo vervalt de premievrijstelling niet bij het aannemen van een nieuwe baan. De enige manier waarop uw premievrijstelling kan veranderen, is als uw arbeidsongeschiktheids percentage veranderd. Het is zoiezo verstandig om contact op te nemen met uw pensioenuitvoerder en aan hen vragen wat er precies gebeurd als u arbeidsongeschikt wordt, wellicht kunt u namelijk ook een aanvullende uitkering vanuit het fonds gaan ontvangen.

Als u nog meer vragen heeft, dan horen we die graag!

voor nu, succes!

• Pat

Hoi Simon,

Allereerst jij ook sterkte met het re-integreren. Toen ik die eerste brief ontving, dacht ik dat het om een inburgeringscursus ging (ik ben geboren in RSA, maar woon hier al 13 jaar). Ik weet nu wel beter: het gaat volgens mij om serieus geld.

Ons bedrijf heeft een eigen pensioenregeling bij Delta Lloyd. De UPO 2008 (Uniform Pensioen Overzicht) zegt dat het gaat om premieovereenkomst, waar de aan te kopen pensioenen afhankelijk zijn van:

- de inleg;

- de beleggingsresultaten;

- de rente als ik 65 ben;

- de levensverwachting als ik 65 ben;

- de aan te kopen pensioenen (alleen op mijn leven, partnerpensioen, kinderpensioen en zo).

De regeling heet PPP, en voor de bonussen staat er dat zij voor 80% meetellen extra pensioen via een vrijwillige verzekering. Ik heb daarvoor getekend. Als mijn bonus wordt betaald, gaat een stuk ook naar de verzekering. Zij beleggen voor mij, ik doe dat niet zelf, want ik weet niets van beleggen. Zij noemen dat life cycle funding. Voor ons is heel belangrijk dat mijn pensioen goed is geregeld. Mijn vrouw heeft wel inkomen, maar dat is veel lager dan wat ik nu krijg. Zij is zzp, en dan kan het inkomen zeer erg wisselen. Vorig jaar ging het goed, en zij had bijna 40.000 winst. In 2007 was het maar 12.000.

Ik kan mijn huidige baan niet meer doen. Ik ben afhankelijk van een rolstoel, en moet veel reizen. Een aangepaste auto kan wel, maar ik ben gewoon niet meer in staat om iedere dag 6 of meer uur te rijden. Dat lukt me physiek niet. Ik wil wel graag blijven werken, dus wat zij zegden over een baan op een callcenter: ik sta daar voor open. Maar heel belangrijk is ook het inkomen als ik stop op 65 (of 67). Tot dan zal ik me wel redden. Er stond hier ook een leuke baan in de krant waar ik geen meter hoef te lopen en toch de hele wereld zie: een travel agency :-). Ben je trouwens verplicht om een baan aan te nemen, als je zelf iets anders wilt?

Voor de pensioen: er staat: als u arbeidsongeschikt wordt, loopt de pensioenopbouw door. Ik heb onze tussenpersoon gebeld, en Delta Lloyd. Zij weten niet of mijn pensioen doorloopt als ik een andere baan ga doen. Voor mij is dit belangrijk.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Pat

• Simon Kabelfoon

Vreemd dat noch uw tussenpersoon noch Delta Lloyd u antwoord kunnen geven op die vraag wat er gebeurt met uw pensioen (en de premievrijstelling daarvan) als u een andere baan vindt.

Is namelijk niet zo heel moeilijk.

Die andere baan heeft namelijk betrekking op uw zogenaamde “restverdiencapaciteit” (dus dat deel dat u NIET arbeidsongeschikt bent).

De premievrijstelling heeft juist betrekking op dat deel dat u WEL arbeidsongeschikt bent.

U bent straks arbeidsongeschikt volgens een schikking van het UWV voor een X-percentage.

Afhankelijk van de soort premievrijstelling die is meeverzekerd bij Delta Lloyd (is dat 3 of bijvoorbeeld 7-klassen?) wordt de verdere pensioenopbouw in die regeling premievrij voortgezet ZOLANG u arbeidsongeschikt blijft voor dat vastgestelde percentage.

Daarnaast kan ik uit uw informatie niet halen of u een pensioenregeling heeft op basis van een zogenaamde beschikbare premie, waarbij de premie hoger wordt naarmate u ouder wordt (volgens een zogenaamde staffel).

Als dat zo is is OOK van belang of de door Delta Lloyd verzekerde premievrijstelling dan “staffelvolgend” is of dat die premievrijstelling alleen geldt voor het premiepercentage dat NU voor u geldt.

Dat kan, gezien uw relatief lage leeftijd, nog een fors verschil uitmaken.

Overigens staat dat verder los van de vraag wat er gebeurt wanneer u straks een andere baan vindt (zogenaamde tweede spoor reintegratie).

• E.Toes

Zie wat we praktisch tegelijkertijd een reactie aant typen waren :), ik was iets langzamer met het bericht te posten :>

• Pat

Beste Simon,

Stel ik word 60% invalide verklaard. Ik moet dan voor 40% een baan vinden. Ik heb nu 16 keer een sollicitatie gedaan met een gesprek, en het is niet simpel. LOL: de laatste was bij DSB bank. Banen voor 40% zijn er bijna niet. Ik weet niet of je weet hoe een dwarslaesie werkt, maar ik kan gewoon niet lang zitten in een normale stoel. Omdat bij mij alles onder mijn middel niet meer werkt, krijg ik bij lang zitten druk op mijn blaas, en dat is nogal beschamend als dat in het openbaar gebeurt. Dat maakt me niet invalide. OK, ik moet van A naar B in een rolstoel, maar met wat hulp kan dat ook. Alles wat ik zoek, is een werkgever die zegt van: OK dan moet de deur op het damestoilet wat breder.

Voor het pensioen: Delta Lloyd stuurde mij een e-mail. Geachte mevrouw XXX,

Wij ontvingen uw vraag over voortzetting van uw pensioenverzekering bij eventuele arbeidsongeschiktheid. Dit soort vragen dient u voor te leggen aan uw werkgever en zijn tussenpersoon. Voorts verwijzen wij u naar de pensioenovereenkomst. Als verzekeraar en pensioenuitvoerder erkennen wij geen enkele aansprakelijkheid, behoudens wat wij via de uitvoeringsovereenkomst in verzekering hebben genomen.

Ik ben denk ik niet dom, maar hier snap ik niets van. Zeggen ze nu dat ik niet verzekerd ben, of maar voor een stuk? Als dat zo is, moet ik dan naar mijn werkgever voor hhet verschil? HELP!!!!!!!

• Pat

Geachte meneer Toes,

Mijn pensioen zit niet bij een pensioenfonds, maar bij een verzekeringsmaatschappij. Volgens mij maakt dat een groot verschil.Delta lloyd heeft een systeem voor voortzetting bij arbeidsongeschiktheid waarbij zij de wet WIA volgen. Ik heb gekeken in mijn regeling, en er is sprake van 3 klassen. Voor mij zou dus 50% gelden.

Ik stel mijn vragen, omdat ik me pas nu voor het eerst verdiep in de pensioenen. Zo zie ik dat een partnerpensioen alleen maar geldt als ik deelnemer ben? Ben ik dat, ook als ik straks ontslag krijg? Mijn vrouw, wij zijn getrouwd volgens de Nederlandse wet maar dat wordt niet erkend door RSA, zij maakt ontwerpen voor motoren en wapens. Geen pensioen dus, want ze is zzp. Maakt het uit dat wij een vrouw-vrouw stel zijn? Normaal is man-vrouw, dat weet ik wel, maar wij zijn die andere 12%.

Misschien vraag ik u wel te veel. Als ik moet betalen voor advies, so be it, maar daar doe ik ook niet moeilijk over. Als het maar duidelijk is.

Pat

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Pat,

Op het moment dat je aanspraak kan maken op een premievrijstelling, blijf je deelnemer in de pensioenregeling voor dat gedeelte (50%) dat je pensioen verder wordt opgebouwd. Dit geldt eventueel ook voor het nabestaanden/partnerpensioen (levenslange en/of tijdelijke uitkering bij jouw overlijden), mits hier ook premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is meeverzekerd. Dat betekent dat de nabestaandenrisicodekking waarschijnlijk ook voor 50% wordt voortgezet. Dit kan je ook nakijken in het pensioenreglement of de pensioenovereenkomst.

Er zijn echter ook regelingen met een vrijwillig nabestaanden/partnerpensioen. Je moet dan wel voor deze optie gekozen hebben. Het Uniform Pensioenoverzicht, polisblad of deelnemersbewijs kan hier duidelijkheid over geven.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.

• Simon Kabelfoon

Ik heb geen persoonlijke ervaring met dwarslaesies, maar kan me er wel het nodige (aan beperkingen) bj voorstellen.

Delta Llloyd is “alleen maar” de uitvoerder van de pensioenregeling tussen uw werkgever en u.

Formeel dient uw werkgever dus die premievrijstelling aan te vragen (is bij mij ook gebeurt, maar ik kon dat dus zelf doen, want zit laat ik zeggen wat dicht bij het vuur), want zij heeft de overeenkomst met Delta Lloyd gesloten.

Dus eerst die route volgen, komt de rest aan informatie etc. etc. vanzelf op gang.

Wat betreft die 40% is het in principe NIET zo, dat u naar een baan MOET zoeken van precies 40% parttime.

Het gaat om uw restverdiencapaciteit die op 40% wordt vastgesteld. (Tenzij de arbeidsdeskundige ook een urenbeperking heeft opgenomen, maar dat had u zeker meegedeeld geworden.)

Wellicht bent u in staat met een lager gekwalificeerde baan iets meer uren dan 40% te draaien, waarmee u dan wel aan 40% van uw inkomen komt.

Overigens hoeft u voor het behoud van de maximaal haalbare WIA-uitkering “maar” 50% van uw restverdiencapaciteit daadwerkelijk te benutten, maar dat even terzijde.

Zijn er trouwens via uw werkgever geen WIA-hiaatverzekeringen e.d. collectief afgesloten?

Verder kan het best van belang zijn om u eens iets te verdiepen in de voordelen die een werkgever kan hebben bij het in dienst nemen van een WIA-gerechtigde.

Veel werkgevers weten dat niet eens en haken dus al voortijdig af (da's nu eenmaal de harde werkelijkheid).

Wanneer u (eventueel samen met uw casemanager die u begeleid bij de reintegratie) daar een goed verhaal van weet samen te vatten zijn wellicht iets meer werkgevers bereid om eens serieus naar uw kwaliteiten te kijken en niet naar uw beperkingen.

Hoe dan ook succes met dit verhaal, het is bepaald geen sinecure.