Lijfrente of Deposito?

• Ans

Hallo, kan iemand mij adviseren met de volgende situatie? Wil graag eerst wat informatie alvorens naar een bank of adviseur te gaan.

Sta op dit moment op het punt van scheiden (convenant is reeds getekend) en krijg bij de verdeling het huis en een bedrag van ongeveer 70.000. Nu kan ik op dit moment goed rondkomen maar als ik over 10 jaar met pensioen ga word het wat moeilijker. Wat is jullie mening?

Wil graag een groot gedeelte van dit geld gebruiken voor mijn pensioen~! Moet ik dit gaan storten in een lijfrente (op basis van sparen) of is een deposito een beter alternatief? Voordeel van een lijfrente is dat het fiscaal aftrekbaar is maar dat ik niet zomaar over mijn geld kan beschikken.

Wat raden jullie mij aan/?

• dirk

mijn ervaring met lijfrentepolissen is een grote bron van ergenis.ik had twee polissen om mijn prepensioen(62 jr) aan te vullen, maar alleen de belasting was zijn zakken aan het spekken!! ik moest 42 % belasting+ 5.1 % ziekenpremie betalen en ontving zo slechts de helft van wat ik gespaart had.

• herman

als advies raad ik jou aan om met de bank te praten of zij akkoord gaan met€50.000 vast te zetten voor 10 jaar met een rente van 5% dan houw je zelf nog wat geld vrij wat je eventueel op een vrije spaarrekening kunt zetten..je .hoeft dan geen belasting te betalen over het rentebedrag per jaar. dat gaat pas in op het moment dat het vrij komt en dat is maar een paar % over het totale rentebedrag.

• Peter Jung

Herman,

Vermogen blijft vermogen. Of je nu niet of wel aan die intrest kan komen.

Alleen wanneer het kapitaal verbonden wordt aan een hypotheek hoeft de

intrest niet als vermogen opgegeven te worden in box 3.

Volgens mij in alle andere gevallen wel.

Peter

• ans

Lijkt me toch ook dat ik wel 1,2% betaal in box 3 ?

• herman

het is mogegelijk om in overleg met de belasting dat je die 1,2% dan over het totaal kapitaal betaalt en daar naast over het totale rentebedrag 4%. als die 10jaar om zijn. mocht jij eerder willen stoppen wordt daar de belasting direkt van op de hoogte gestelt. heb daar zelf mee gewerkt op die wijze.

• E.Toes

Dat zou dan neerkomen op 9 jaar geen vermogensrendementheffiing betalen, dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de belastingdienst daar mee akkoord gaat.

Ans, ik ben altijd een beetje huiverig tegenover lijfrentes. Als u 70.000 euro heeft, zou ik gaan voor de deposito. (onderhandelen met de bank voor rentepercentages is altijd verstandig)

Kijk anders ook even naar bancair sparen (bancair sparen op google levert veel informatie op), dit is nieuw sinds januari 2008.

• JanvL

Waar in hemelsnaam blijkt er grond voor aftrek van 70.000 euro als lijfrente? Sinds wanneer is echtscheiding grond voor aftrek?

En als die er niet is, hoe kun je dan lijfrente (met alle kosten en plichten) vergelijken met sparen?

Kan niet zeggen echt onder de indruk te zijn van de antwoorden.

• Potter

Beste Jan,

In het laatste jaar dat je getrouwd bent, kun je volgens mij nog voor het hele jaar opteren voor fiscaal partnerschap, en dus een aftrekpost toerekenen. zelfs als die na de scheidin pas ontstaat. Maar dat heeft alleen maar zin als je ook een dijk van een inkomen hebt, en 70.000 euro kunt wegpoetsen. Ik snap de gedachte van Ans e.a. wel, maar heb net als jij mijn twijfels bij de praktische invulling. Het ruilen van alimentatie of pensioenverveningsaanspraken voor vermogen, zoals een huis of deposito, dat heeft nogal grote fiscale gevolgen. Bruto voor netto ruilen wordt voor de inkomstenbelasting volgens mij gezien als afkoop (voor de helft?). Dus voor dat je zoiets doet, moet je wel drie (liever tien) keer nadenken. Ik ben geen belastingadviseur, dus roep ook maar wat ik hoor van anderen. Als ik er naast zit, hoor ik graag hoe het wel zit.

Potter

• E.Toes

Volgens mij zijn wij lijfrentes helemaal niet aan het vergelijken met sparen…. Ans vraagt zich simpelweg af hoe zij 70.000 euro het beste kan besteden, waarbij de kaders getekend zijn tussen “sparen” en “een lijfrente”.

Het is inderdaad niet erg waarschijnlijk dat Ans genoeg reserveringsruimte heeft om 70.000 in weg te stoppen, maar ze zou alsnog het maximum kunnen gebruiken en kritisch kijken of het resultaat uberhaubt wel toereikend is.

Heb je wellicht zelf voorstellen?