Lijfrente of Deposito?

• Ans

Bedankt voor de reacties! De 70.000 kan ik natuurlijk ook delen door een storting per jaar, het hoeft niet ineens! Heb nog niet echt een antwoord van “ das het beste wat je kunt doen” Neig zelf wel erg naar deposito

Alvast bedankt.

• JanvL

De oorspronkelijke vraag was, of de 70k in pensioen en daarmee lijfrente zou moeten omdat dit als voordeel heeft, dat het aftrekbaar zou zijn. Welnu, om 70k te kunnen aftrekken moet er een zeer ruim inkomen zijn, moet de leeftijd voldoende oud zijn, moet er voldoende (zelfs erg veel) reserveringsruimte zijn. Dat alles acht ik zeer onwaarschijnlijk.

Nog los daarvan, 70 k beschikbaar en dan wegzetten in een lijfrente is geen goed idee. De kostenfactor (ook bij het zgn. lijfrentesparen) is veels te hoog. Kijk maar eens naar rente% en t.z.t. het aankopen van een lijfrente.

Als de termijn lang genoeg is, is beleggen een veel beter idee. Dat kan - uiteraard - op vele manieren. Maar zelfs een obilgatievorm zal meer opleveren. Als de termijn te kort is, is sparen het beste.

Persoonlijk advies lijkt me gewenst omdat e.e.a. afhangt van haar specifieke omstandigheden.

Het lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk, dat er dan een lijfrente uitkomt.

• JanvL

Waar mijn opmerking meer betrekking op had, was het feit dat niemand de aftrekbaarheid in twijfel trok en dat vond ik zeer opvallend.

• Jorn

Heb je banksparen overwogen? Dat is sparen of als je wilt (gedeeltelijk) deposito met voordeel van fiscale aftrekbaarheid.

Google maar eens op banksparen of lijfrentesparen dan vindt je een aantal sites die de rentes vergelijkt.