Gepensioneerde keert verevening niet uit

• Peter Jung

Hallo,

Betreft een scheiding uitgesproken na mei 1995. De man is reeds enige tijd 65

en ontvangt maandelijks zijn pensioen.

De meeverzekerde ex heeft nagelaten ( was er op dat moment niet bekend mee )

verevening aan te vragen bij de verzekeraar.

De meeverzekerde ex heeft de verzekerde ex aangesproken maar deze weigert

om te reageren.

Hoe kan de ex alsnog gedwongen worden om tot uitkering over te gaan, zonder

dat dure advocaten ingeschakeld moeten worden.

Peter

• Potter

Beste Peter,

De kortste klap is denk ik loonbeslag. Daar heb je een deurwaarder voor nodig, en die kan met het scheidingsvonnis in de hand voor ongeveer 300-400 euro beslag laten leggen op de pensioenuitkering. Alternatief is dat je alsnog vraagt om reguliere verevening via het bekende formulier. Pensioenuitvoerders mogen het te laat indienen van het formulier niet tegenwerpen aan een vereveningsgerechtigde. Of daar kosten aan verbonden zijn hangt volgens mij af van de uitvoerder. Op basis van de wet mogen ze wel ‘redelijke kosten’ in rekening brengen. Dat zal dus ook a snel een paar honderd euro zijn, maar dan heb je het wel geregeld.

In geen van beide gevallen kun je een beroep doen op sociale rechtsbijstand, maar wel op de juridische bijstandsverzekeringen die velen hebben.

Potter

• Peter Jung

Goedemorgen Potter,

Wat bedoel je met de opmerking ‘niet tegenwerpen’?

Betekent dat, dat de verzekeraar alsnog een opgave moet sturen van de

hoogte van het totaal te verevenen pensioen, maar uiteraard niet tot

uitbetaling zal overgaan?

Op welk artikel in de WVPS kan ik terugvallen richting verzekeraar?

Peter

• Potter

Beste Peter,

In zo'n geval zou ik een beroep doen op art. 41 en 46 van de Pensioenwet. En een uitvoerder kan met enige goede wil ook in art. 4 lid 2 en art. 5 lid 2 WVPS wel een grond vinden om de informatie te geven.

Succes er mee.

Potter

• frances

Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ook een ex echtgenoot die niet wil uitkeren omdat ook ik te laat erachter kwam dit binnen 2 jaar te moeten doen. Overigens hebben ook ex echtgenoten de plicht dit te melden. Via een kort geding kan de rechter alsnog rechtstreeks laten uitkeren aan belanghebbende maar dat brengt hoge advocaatkosten mee. Overigens mocht je dat overwegen altijd de advocaatkosten en kosten kort geding eisen. Krachten bundelen lijkt me. Succes

• Peter Jung

Frances,

Waarop baseer je je als je stelt dat de ex echtgenoot de plicht heeft dit te melden?

Peter

• E.Ramkema

L.S.

Hoe moet ik handelen als mijn ex. de verevening niet uitkeert, tewijl het wel in de voorwaarden van het scheidingsconvenant is opgenomen.

Dit loopt sinds april 2008.

Alvast bedankt.

Elly

• Peter Jung

Hoi Elly,

Als je ex niet wil wil uitkeren, zal je een advocaat in de arm moeten nemen.

Je kan ook met mij contact opnemen. In 8 van de 10 keer lukt het mij

de ex ervan te overtuigen dat hij zijn medewerking moet verlenen.

Vrgrt,

Peter