Geen pensioenpremie

• Ruudje

Mijn huidige werkgever kan i.v.m. de crisis geen pensioenpremies meer betalen, dit is al vanaf januari 2009, kan iemand mij vertellen hoelang een werkgever dit maximaal mag volhouden??

• herman

Heb je geinformeerd of hij daar tegen verzekert is . normaal gaat het dan over naar de werkgeversorganitatie waar hij lid van is die dan de betalingen overneemt.

• Ruudje

Nee dat hebben we nog niet, Weet ook niet of hij wel lid is van een werkgeversorganisatie, we zijn maar een klein bedrijf met ongeveer 45 werknemers,, niet verbonden aan een cao. Maar alvast bedankt voor je mail.

• E.Toes

Hallo Ruudje,

Ik kan het helaas niet eens zijn met Herman. Of in ieder geval; zeggen dat in het geval van premieachterstand “een werkgeversorganisatie” de betaling overneemt is nogal kort door de bocht. Wellicht bedoeld Herman dat de premiebetaling voor het basispensioen enige tijd wordt overgenomen door het UWV bij faillissement van de werkgever, maar ik begrijp dat er op dit moment nog geen sprake is van een faillissement.

Wanneer er sprake is van een premieachterstand, wordt er onderscheid gemaakt tussen premieachterstand bij een verzekeraar, en premieachterstand bij een pensioenfonds. Artikel 28 en 29 van de Pensioenwet beschrijven wat de verplichting van respectievelijk de pensioenfondsen en de verzekeraars zijn wanneer er sprake is van premieachterstand.

Wanneer er sprake is van premieachterstand bij een pensioenfonds, zal dat in beginsel geen gevolgen hebben voor de rechten opbouw. Echter, de uitvoerder van de pensioenregeling kan na enige tijd (zo uit mijn hoofd om en nabij 1 jaar) faillissement aanvragen van de betreffende werkgever die een premieachterstand heeft. Zoals welllicht bekend is, als er 2 partijen faillissement aanvragen is het al genoeg om ook daadwerkelijk failliet verklaard te worden.

In het geval van premieachterstand bij een verzekeraar is het helaas een wat moeilijker verhaal, een verzekeraar mag namelijk na enige tijd (volgens mij wederom na 1 jaar, maar weet dit niet precies) de polissen van de werknemers die werken bij de betreffende werkgever premievrij maken. Oftewel, uw pensioen opbouw stopt dan en in sommige gevallen wordt dit met terugwerkende kracht gedaan tot de datum dat er geen premie meer betaald is. Artikel 29 van de Pensioenwet kan u de daadwerkelijke tijdstippen vertellen. Dat ontstaat er dus wel een probleem wanneer er wel pensioenpremie is ingehouden op uw salaris, maar dus geen pensioen van is aangekocht.

Het feit dat de werkgever als sinds januari van dit jaar geen premie heeft afgedragen, betekend m.i. dat hij niet verzekerd is voor dit soort situaties.

Ik zou u adviseren om zo snel mogelijk contact op te nemen met de uitvoerder van de regeling waar uw werkgever bij is aangesloten, en zoveel mogelijk informatie in te winnen over wat de gevolgen zijn.