Pensioenpremie bij kort dienstverband

• Bert

Hallo,

Ik heb een contract van 6 maanden bij een werkgever. Twee maanden na indiensttreding wordt er pensioenpremie gereserveerd. Er is nog niets overgemaakt naar de verzekeraar want ik heb de aanmeldformulieren nog liggen.

Heb ik recht op de premie uitkering na 6 maanden als mijn contract niet wordt verlengd?

Alvast bedankt,

Bert

• E.Toes

Hallo Bert,

Helaas is premierestitutie niet meer mogelijk sinds (even uit mijn hoofd) 2006 of 2007.. Vroeger was het dus wel zo dat een deelnemer die korter dan 1 jaar indienst was de betaalde pensioenpremie terug kon krijgen van zijn werkgever (en die werkgever krijgt en dat weer terug van het betreffende fonds). Dit is wettelijk niet meer mogelijk, het is echter wel mogelijk om de opgebouwde aanspraken (of kapitaal, afhankelijk van de regeling) af te kopen 2 jaar na de uitdiensttredingsdatum.

Mocht uw vraag betrekking hebben op het feit of uw wel of niet recht heeft op een uitkering, dan is het antwoord dat u recht heeft op de aanspraken die gekoppeld zijn aan de ingelegde premie.. U raakt dus niets kwijt, het duurt gewoon eventjes voordat u de ingelegde premie terug kan krijgen in de vorm van een afkoop van de pensioenaanspraken.

• Bert

Helemaal duidelijk en hartelijk dank! :)-D

• Henk van de Brink

Bij het Pensioenfonds Horeca & Catering heb ik tot 1990 een zeer bescheiden ouderdomspensioen opgebouwd. Nu ben ik recentelijk 65 jaar geworden en dacht nog een zeer bescheiden pensioen te krijgen of afkoop daarvan. Ik vernam van die kant niets, dus zelf maar gereageerd.

Hun reactie: wel pensioen opgebouwd, maar dit is vervallen. Reden: 1. de periode van opbouw was korter dan 1 jaar. 2. Niet binnen 2 kalenderjaren weer opnieuw in de bedrijfstak horeca gaan werken. 3. Premie-restitutie had binnen twee en en halfjaar na afloop van het kalenderjaar schriftelijk moeten worden aangevraagd.

Eerst nu constateer ik, niet conform de informatie cq. richtlijnen van het Pensioenfonds te hebben gehandeld. Ik heb echter ook nooit enige herinnering of wat dan ook hieromtrent van het Pensioenfonds ontvangen!

Vraag: ben ik nu al mijn rechten kwijt of is er nog een achterdeurtje om iets te krijgen?

Groeten, Henk