Piepklein pensioen afkopen

• Maria

Ik heb een piepklein pensioentje opgebouwd bij een werkgever waar ik maar kort (ongeveer 16 maanden) heb gewerkt (tot begin 2002). Daar heb ik dus een heel klein pensioen (zogenaamd Design Pensioen, wie verzint zoiets?) opgebouwd in de vorm van een beleggingsverzekering van Allianz. De totale waarde is nu ongeveer 1000 euro, dat zal met mijn pensioen hooguit een paar euro per maand gaan opleveren. Ik wil dat afkopen, dus uit laten keren, vooral omdat ik de onnodige post van Allianz een beetje zat ben. Ik ben sinds 2002 ZZP-er en spaar op dit moment voor mijn oude dag via een Bankspaarrekening. Allianz weigert echter om mee te werken. Ik heb ook nog een veel groter pensioen opgebouwd in een vroeger arbeidsverleden en dat laat ik natuurlijk wel gewoon staan (wordt geindexeerd) maar ik ben daar natuurlijk geen actieve deelnemer meer. Hoe kom ik van Allianz af en krijg ik mijn geld weer in eigen beheer? Wie heeft een tip?

• E.Toes

Hallo Maria,

Het is een nogal lastige situatie waar u in zit. Wettelijk heeft Allianz het recht om de afkoop te weigeren, het kapitaal wordt dan pas afgekocht waarneer u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt..als er dan nog wat over is :( (premievrij gemaakte kapitaal-beleggingsverzekeringen hebben de neiging om met de tijd kleiner te worden.. als er een beetje risicovol mee wordt belegd en er jaarlijks administratiekosten in rekening gebracht worden….)

Waardeoverdracht plegen is ook geen optie, aangezien u nergens meer actief pensioen opbouwt..

Heeft Allianz een reden gegeven om niet mee te werken aan de afkoop??

Zoals het er nu uit ziet heeft u weinig wettelijke opties…

• Maria

Beste E.Toes,

Bedankt voor je reactie. Ja het is bizar. Als ZZP-er wordt je met dit soort zaken dus ook ernstig benadeeld.

Allianz wil gewoon niet meewerken, die hopen waarschijnlijk dat ik het hele pensioen maar vergeet of voor die tijd dood neerval.

Maar ik had toen gewoon geen keus, het was of dit pensioen nemen of mijn werkgever hield zelf het geld.

Soort van gelegaliseerde diefstal dus. Ben wat dat betreft blij dat ik als ZZP-er vrij ben om te sparen op mijn eigen manier.

Toch blijft het vreemd, wat moet Allianz nu met de administratie van zo'n klein pensioen?

• E.Toes

Elke euro om te beleggen is er 1 ….Ik denk dat er helaas niets anders opzit dan te wachten tot de pensioengerechtigde leeftijd..

• Jan Zwiers (Buro Zwiers)

Beste Maria,

Het is wettelijk niet mogelijk om af te kopen bij een polis die nog onder de pensioen- en spaarfondsenwet (PSW) valt. De nu geldende pensioenwet (PW) geldt niet voor deze polis omdat deze premievrij gemaakt is voor 1-1-2007. Afkoop is in de pensioenwet alleen mogelijk bij:

* een dienstverband korter dan een jaar,

* waardeoverdracht naar een ander pensioenfonds/verzekering

* op pensioendatum omdat het een “klein” pensioen is

Het is dus niet een kwestie van Allianz dat ze niet willen maar niet mogen in het kader van de PSW.

Met vriendelijke groet,

Jan Zwiers.