Bijbetalen pesioenpremie

• Mario Verboven

Maandelijks wordt er pensioenpremie ingehouden door de werkgever.

Nu krijgen we van NN een overzicht van 1-1-2008 tot 1-12-2009 dat we een aanzienlijk bedrag moeten bijbetalen (er is geen loonsverhoging geweest)

Nu wil de werkgever de helft betalen. Mag een werkgever nog om dit geld vragen bij de werknemer, hij draagt dit steeds af, wie is er verantwoordelijk hiervoor??

• Peter Jung

Mario,

NN gaat niet zonder reden meer pensioenpremie vragen.

Ik zou in ieder geval eerst maar eens informeren naar het waarom van dit verhaal.

En In jullie pensioenreglement zou m.i. omschreven moeten staan welke bijdrage door

jullie als werknemer betaald dient te worden.

Als de regeling niet gewijzigd is, kan mi jullie bijdrage ook niet zomaar gewijzigd worden.

Met vriendelijke groet,

Peter

• bas

Beste Mario,

Ik weet niet hoeveel werknemers jullie bedrijf telt i.v.m. de aanwezigheid van een O.R..

Want de nieuwe pensioenwet van 2006 en de wet op de ondernemingsraden zegt hier iets over.

Als er hierover in jullie cao niets apart over beschreven staat is dit ( een wijziging ) namelijk instemmingsplichtig.

Dus zoals Peter reeds melde check dit bij je vertegenwoordigers. Ik zou me zoals je het beschrijft voor kunnen stellen dat je in een salaris diensttijd regeling bent opgenomen ( middelloon of eindloon regeling ) Als dan door slechte rendementen de toezegging niet meer nagekomen kan worden moet er dus meer premie betaald worden of er word even niet geïndexeerd.of in het slechtste scenario word er afgestempeld ( de uitkering word lager )

Schijnbaar kiest NN in overleg met jouw werkgever voor premie verhoging.

Heel vaak word toegepast 1/3 werknemer en 2/3 werkgever maar 50/50% komt ook voor.

Dit zou dus minimaal ergens omschreven moeten staan.

groet

Bas